23948sdkhjf

Aalborg får miljøzone

Aalborg ser ud til at få landets første forsøg med en miljøzone, der sætter begrænsninger for de tunge dieselkøretøjer.

Aalborg-løsningen er så fornuftig, at København bør bruge samme model, mener DTL.

DTLs formand Anker M. Jensen vil nu konkret foreslå Københavns bygge- og teknik borgmester Søren Pind (V), at København følger Aalborgs eksempel, så der bliver sammenhæng i de miljøzoner, der er på vej i de større danske byer. Samtidig har for eksempel Malmø i Sverige allerede indført en miljøzone meget lig Aalborgs model.

»DTL er med på at indføre miljøzoner. Vi bidrager gerne til renere luft i byerne. Vi gør det allerede hver gang, vi udskifter en gammel lastbil med en langt mere miljøvenlig lastbil. Vi ser miljøzonerne som en mulighed for at fremme anvendelsen af de nyeste og mest miljøvenlige lastbiler dér, hvor mange mennesker bor og færdes,« siger DTLs formand Anker M. Jensen til foreningens medlemsblad.

Minimum Euro 2

Aalborg kommunes forslag til en miljøzone er i offentlig høring frem til 28. august i år, hvorefter den skal godkendes i Justitsministeriet.

Forslaget er blevet til i et tæt samarbejde med alle berørte parter. Forsøget er treårigt og dækker den indre bydel, hvor de store dieselkøretøjer som minimum overholder Euro 2 normen - det vil sige lastbiler fra efter oktober 1996. Køretøjer, der ikke opfylder det krav, må bruge en transitrute gennem byen eller påmontere et partikelfilter. Der bliver også mulighed for dispensation i forsøgets første år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064