23948sdkhjf

Helt ny dækgeneration

Michelin har for nylig præsenteret den seneste udvikling indenfor vinterdæk til lastbiler. XDN 2 Grip og Michelin XFN 2 Antisplash er de første dæk i verden, der benytter en helt ny teknik indenfor dækmønstre. Nemlig en såkaldt dobbelt bølgelamel, samt en dråbelamel.

Når bølgelamellen kommer i kontakt med underlaget, bevares det greb, som er nødvendigt for at gribe fat ved hjælp af lamellerne.

I kontaktfladen blokerer mønsterets tredimensionelle opbygning gummiklodsernes bevægelser, så dækket bevarer sin »stivhed« og ikke bølger sidelæns frem og tilbage.

25 pct. længere levetid

I bunden af mønsteret findes en dråbelamel, og efterhånden som gummiet slides, åbner den sig, så der dannes nye gribekanter.

Kombinationen af disse to ting, gør det i følge Michelin muligt for XDN 2 Grip at øge dækkets levetid med 25 pct. og grebet i vejbanen er det samme, når dækket er to tredjedele slidt. Dækket er beregnet til montering på trækakslen på trækkere, mens Antisplash XFN 2 er beregnet til montering på forakslen.

Dansk vinter er det værste

»Den største udfordring ved at udvikle et vinterdæk er til de lande, hvor temperaturen om vinteren svinger omkring de 0 grader. Ikke mindst Danmark. Når temperaturen ligger lige omkring frysepunktet, vil dækkene køre sne og slud på vejbanen sammen til en fast og hård klump, som er utrolig glat.

Og faktisk er det mere sikkert at køre på vejbaner, hvor der hele vinteren er hård frost - også om dagen - i stedet for i et klima som det danske, hvor temperaturerne svinger op og ned hele tiden,« fortæller dækspecialisten Jan Eriksson, Michelin Nordic.

Begge de nye dækt kommer i handlen til august, og bliver i følge Michelin lidt dyrere end tidligere generationer, men økonomien skulle samlet set blive bedre, idet dækkene holder længere. Begge typer dæk kan i øvrigt regummieres.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065