Medlemmerne har svigtet deres organisation
Vi har modtaget følgende indlæg fra H.J.Hansen (Sjønne), Rødekro:
"Der har gennem længere tid været en del debat i Lastbil Magasinet omkring det nye arbejdstidsdirektiv. Nu vil jeg gerne give mit besyv med.
Blandt andet har der været et indlæg fra vognmand Claus Hallengreen.
Med overskriften: Hvem har sovet i timen?
Claus Hallengreen påpeger i sit indlæg i Lastbil Magasinet, at organisationerne (både arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationerne), har sovet i timen, når de ikke har fået stoppet arbejdstidsdirektivet.
Mangler indsigt
Claus Hallengreen mangler, som mange andre der har kommenteret på arbejdstidsdirektivet, indsigt i ,hvordan beslutningsprocesserne fungerer i EU.
Det omtalte arbejdstidsdirektiv har ganske korrekt været undervejs i flere år. EU's politikere har haft ønske om ordnede forhold for alle lønmodtagere - målgruppen har især været de lønmodtagere, der ikke har/er omfattet af en overenskomst.
I Danmark er en stor del af lønmodtagerne omfattet af en overenskomst. Når vi taler om resten af EU, er langt fra alle lønmodtagere dækket af en overenskomst, og har derfor ikke nødvendigvis ordnede forhold.
Arbejdsforhold forbedres
I disse lande er der stor glæde over indførelse af direktivet. Arbejdstidsdirektivet forbedrer deres arbejdsforhold væsentligt. Det skal også påpeges, at der også er mange virksomheder i Danmark, hvor de ansatte ikke er omfattet af en overenskomst, og som også vil få forbedret deres arbejdsforhold.
I Danmark - på transportområdet - er der ordnede forhold for alle de lønmodtagere, der enten er ansat hos en arbejdsgiver, der er medlem af en arbejdsgiverorganisation, eller er ansat hos en arbejdsgiver, der har tegnet overenskomst med en lønmodtagerorganisation.
Udover disse overenskomster, har vi, når vi taler arbejdstider på transportområdet: Rådets forordning nr. 3820/85 »køre - hviletids bestemmelserne«. Køre og hviletidsbestemmelserne er en »dispensation« fra 11 timers reglen, og som gælder for chauffører i hele EU!
Kun en formssag
Når det nye arbejdstidsdirektiv skal implementeres i dansk lovgivning senest den 23. marts i år, er det kun en formssag, idet beslutningen blev endeligt truffet i EU i foråret 2002. Danmark stemte dengang for det nye arbejdstidsdirektiv. Havde Danmark stemt imod det nye arbejdstidsdirektiv, var det blevet vedtaget i EU alligevel (markant flertal herfor), og situationen havde været den samme.
Der har siden 1997-98 været stillet markante krav fra lønmodtagerside ved stort set alle overenskomst-forhandlinger; om mere ferie, mere frihed, og mere kvalitetstid til familien.
Ingen grund til mistillid
Da en stor del af det danske arbejdsmarked er omfattet af kollektive/lokale overenskomster, har arbejdstidsdirektivet derfor ikke givet anledning til de store problemer - forhandlingsparterne har haft kendskab til direktivet og forholdt sig til hertil.
På transportområdet har forhandlingsparterne også drøftet arbejdstidsdirektivet ved seneste overenskomstfornyelse. Det burde derfor ikke have givet anledning til den store debat og den mistillid, der nu vises over for organisationerne.
Paulin har ret
Den utilfredshed, der gives udtryk for nu, skulle have været vist, da arbejdstidsdirektivet endnu lå på tegnebrættet! Når Carsten Paulin giver udtryk herfor, har han ikke helt uret. Det er ikke et nyt fænomen, at der på transportområdet - både blandt vognmænd og chauffører - først protesteres, når beslutningerne er truffet.
At vognmand Kim Johansen har protesteret mod dette direktiv er - tror jeg - mere et udtryk for det administrative arbejde, der følger med direktivet, end selve nedsættelsen af arbejdstiden. Denne øgede arbejdsbyrde er dog ens for alle virksomheder, og burde derfor ikke blive et konkurrence-parameter.
Medlemmerne har svigtet
Der er ingen tvivl om, at der vil være chauffører, der vil få en lønnedgang, når direktivet træder i kraft. Chaufførerne har dog, som nævnt tidligere, haft mulighed for at gøre indsigelser imod direktivet.
Formanden for EL, Carsten Paulin, giver udtryk for, at det ikke har haft chaufførernes interesse hidtil. Han understreger, at der har været forsøgt afholdt møder i forbindelse med arbejdstidsdirektivet - men de har måtte aflyses, på grund af manglende interesse!
Det er således ikke organisationerne, der har svigtet deres medlemmer og sovet i timen - men derimod medlemmerne, der har svigtet deres organisation! De har ikke med rettidig omhu vist interesse for deres egen situation!
Venlig hilsen
H.J.Hansen (Sjønne)
Møllevej 27
6230 Rødekro