Beskeden opbakning til spejlkampagne
Som svar på fredagens indlæg "Når cyklister kører over for rødt", har Scania Danmarks informationschef Mikael Friis sendt os dette indlæg:
"Den danske Scania-organisation gennemførte fra slutningen af januar og frem til udgangen af februar en spejlkampagne, hvor alle danske chauffører blev inviteret til gratis spejlkontrol på de 30 danske Scania-værksteder.
Idéen med kampagnen var at komme i dialog med chaufførerne for at sætte fokus på korrekt justering og brug af de nye cyklistspejle. Kampagnen blev kommunikeret til branchen gennem annoncer, breve, pressemeddelelser, personlige kontakter mv.
3% tog imod tilbuddet
Kun et beskedent antal lastbilchauffører tog imod tilbuddet om gratis spejlkontrol. Et slag på tasken siger, at Scania i kampagneperioden havde mindst 9.000 kunder på vores værksteder.
Kun ca. 300 chauffører (ca. 3,3%!) tog sig tid (højst et par minutter) til at køre hen på spejlbanen og sammen med en Scania-medarbejder kontrollere justeringen og eventuelt rette på cyklistspejlet, hvis det var forkert indstillet.
Vi forsøgte endda at få fat i ekstra mange chauffører ved at lokke med for 15.000 kr. præmier i en konkurrence, som chaufførerne kunne deltage i, hvis de benyttede sig af tilbuddet. Men lige meget (eller rettere lidt!) hjalp det.
Chaufførerne har ansvaret
Hos Scania er vi ikke ude på at gøre chaufførerne til syndebukke, men det er og bliver chaufførens ansvar at undgå højresvingsulykkerne. Og tillad mig at ramme en tyk pæl gennem påstanden om, at mange cyklister selv har været ude om det, når de bliver dræbt af en højresvingende lastbil.
DET PASSER GANSKE ENKELT IKKE, for en foreløbig analyse af de ca. 50 trafikdrab på cyklister de seneste seks år viser, at højresvingsulykkerne ikke rammer "kamikaze-cyklisterne".
Der er ganske vist mange cyklister, der kører som sindssyge, men det er ikke dem, der kommer galt af sted. Erfaringerne viser, at højresvingsulykkerne især rammer forsigtige og lovlydige cyklister, der følger færdselsloven.
Men cyklisternes generelle ukendskab til lastbilernes kørselsmønster og chaufførens udsyn betyder desværre, at de placerer sig i de farlige områder, hvor chaufføren har ekstra svært ved at se dem. Men derfor er det alligevel chaufførernes ansvar - både juridisk og moralsk - at undgå ulykkerne.
Ingen penge til oplysning
At de lovløse cyklister er med til at undergrave respekten for cyklisterne generelt, er jeg dog helt enig i, men det er ikke et argument for at fritage chaufføren for ansvaret.
Det ville være rart med 5-10 mio. kr. til en oplysningskampagne rettet mod cyklisterne, men som det ser ud nu, vil politikerne ikke bevilge de penge. Derfor må branchen tage ansvar og gøre noget. Og det kan f.eks. ske ved at oplyse og informere chaufførerne konstant og uafbrudt om brugen af spejlene.
Hos Scania vil alle chauffører - uanset hvad lastbilmærke de kører i - også i fremtiden kunne få kontrolleret deres cyklistspejle på de spejlbaner, som alle Scania-værksteder har etableret. Og det er naturligvis helt gratis.
Mikael Friis
Informationschef
Scania Danmark A/S