Selvkørende vognmand: Hvem har sovet i timen?
Vi har modtaget følgende indlæg om arbejdstids-direktivet fra Claus Hallengreen, Valby, der er selvkørende vognmand:
”Nu har vi igen en organisationsmand, Carsten Paulin, der gør sig bemærket ved at udtale sig om, hvorvidt chauffører og vognmænd har sovet i timen. (Carsten Paulin er formand for Eksportchaufførernes Landsklub, red.)
Men sådan ser jeg nu ikke helt på det. Jeg er 33 år og har kørt lastbil, siden jeg blev 18 år, har en EFG landtransport uddannelse, og har i de sidste 7 år været selvstændig vognmand.
Jeg har lige siden jeg blev udlært, stået i den organisation, som jeg har tilhørt, først SID og nu DTL. Jeg er af den tro, at den kan betale sig at stå sammen, og har haft tiltro til, at de organisationer, som jeg har betalt til, i det mindste ville prøve at beskytte mine interesser.
De kender ikke dagligdagen
Jeg ønsker egentlig også i fremtiden at være organiseret, men jeg kan blive i tvivl om hvor.
For hvis man tager den igangværende sag, ja så lugter det langt væk af, at de, som regel højtbetalte, folk, som vi har siddende i vores respektive organisationer, 3F og DTL/ATL/HTS, ikke aner, hvordan deres medlemmers dagligdag ser ud. Og ikke nok med det, de kender heller ikke den lovgivning, der er på vores område.
Derfor er det mig totalt ubegribeligt, når folk som Michael Svane, André Rouvillain, Leif Rasmussen, Jørgen Aarestrup Jensen og her til sidst Carsten Paulin, kan gå ud og udtale, at vi har sovet i timen, og at dette er for vort eget bedste.
En gal mands værk
Set med mine øjne er det dem der har sovet i timen, for ifølge Michael Svane har dette direktiv været 10 år undervejs, så man må sige, at de herrer har haft 10 år til at få stoppet dette direktiv, også kaldet "en gal mands værk".
Her har vi altså en flok mennesker, som for vores kontingentpenge, har sovet godt og grundigt i timen, mens vi har troet, at de har passet vores interesser. Desværre har ikke engang en så markant vognmand som Kim Johansen kunnet vække disse folk, selvom han i et halvt år har råbt ”ulven kommer”, og desværre har ingen af os andre stoppet op og sagt ”hvad taler manden om”, før nu hvor det brænder.
Vedr. information omkring dette direktiv, føler jeg ikke, at jeg ligefrem er blevet bombarderet med info. Det møde, som var lavet i mit lokalområde, var en tirsdag aften, hvor jeg ikke var i landet, og ikke havde mulighed for at ændre dette.
De efterfølgende møder for vognmænd bliver holdt i ATL regi, hvor jeg ikke er medlem, da jeg ingen ansatte har, så jeg finder vel ud af det eller hvad.
Lækkerbisken for politikere
Med hensyn til Carsten Paulins problemer med at fylde mødelokalerne til info-møder, kan man jo blot konstatere, at du ikke har solgt varen godt nok.
Du ved hvordan det er med fritiden, når familie, venner osv. skal passes, ja så må man priotere. Hvis du havde forstået at fortælle folk, at det var så alvorligt, som det er, var mødelokalerne sikkert blevet fyldt op.
Der er jo ingen tvivl om, at dette direktiv er en lækkerbisken for enhver politiker, forbedret trafiksikkerhed og mange nye arbejdspladser, det vil enhver på Christiansborg gerne lægge navn til, og derfor bliver de også svære at overbevise om. at dette her ikke duer.
Forskel på teori og praksis
Men vi hernede på asfalten ved jo godt, at et er teori, et andet er praksis, dette er diskuteret til hudløshed, og man kan kun konstatere, at dette er grobund for flere lokumsaftaler, flere lovovertrædelser, flere lukninger, og flere udenlandske biler og chauffører.
Hvis man vil have trafiksikkerhed, og beholde de danske arbejdspladser, så burde man nok lytte til, hvad Erhvervs og selskabsstyrelsen siger, drop direktivet, lav mere kontrol af køre- og hviletiderne, både på vej og bagefter. Og sæt så bødetaksterne så højt, at det ikke længere kan betale sig at fuske.
Dermed slipper de vognmænd med ansatte også for det store administrative bøvl, som dette direktiv fører med sig.
Det skal være nu
Direktivet i praksis vil jo give færre medlemmer til både DTL/ATL/HTS og 3F, når der bliver færre danske chauffører og vognmænd, og man kan jo da ikke undre sig over, at de overlevende medlemmer ikke gider være med mere, og melder sig ud, når man føler, at der ikke bliver taget vare på ens interesser.
Det vil pynte gevaldigt, hvis I smed håndklædet i ringen, og sagde at selvfølgelig vil vi prøve at få det bedste ud af det her for jer, så vi kunne få ændret bare lidt på dette "gale mands værk" og undgå at det ender med strejker og blokader, som ikke nogen af os har nytte af, men det skal være nu, for timeglasset render stærkt.
Et frit land
Til sidst vil jeg bare sige til dem, som her og på diverse debatsider, ytrer, at de ikke har noget problem med at klare sig med 48 timer, og derfor ikke kan forstå problemerne: Nej, I har ingen problemer, derfor behøver I egentlig ikke at bruge krudt på dette, men endnu er det et frit land, hvor hver enkelt selv bestemmer, hvor mange penge man vil bruge, og på hvad, så længe man har muligheden for at tjene dem. Vi kritiserer heller ikke jeres livsstil.”
Claus Hallengreen
Vognmand
Valby