23948sdkhjf

Chauffør: 48 timer passer mig fint

Vi har modtaget nedenstående indlæg fra chauffør Jesper Andersen, Kastrup:

“Jeg synes det er sørgeligt at høre nogle chauffører udtale, at de vil have lov til at arbejde lige så meget de har lyst til, og at de ikke kan klare sig økonomisk, hvis de "kun" må arbejde 48 timer om ugen.

Direktivet har ikke noget at gøre med vores overenskomst, og derfor mener jeg, at hvis man har sat sig i en økonomisk situation, hvor man bliver nødt til at arbejde over hver dag, så skulle man sætte sig ned sammen med sin bankrådgiver og få styr på sin økonomi sammen med ham, i stedet for at give EU, folketinget og fagforeningen skylden for en dårlig privatøkonomi.

Tid til hobby

Jeg har i ca. 12 år kørt 3 uger og 1 uge fri, og når jeg regner ud, hvor meget mindre jeg har udbetalt, end hvis jeg kørte hele tiden, ja så er det jo småpenge (1500-1700 kr.), og jeg mener, at de penge er givet godt ud.

Jeg har tid til at have et par hobbyer, og jeg har tid til at møde mennesker fra andre brancher, hvilket er meget sundt, for man bliver sgu træt af at høre på chauffører, vognmænd og speditører hele tiden.

Jeg har læst direktivet flere gange og mener ikke, at det får den store betydning på mit arbejde (jeg er eksportchauffør).

Flere timer kan trækkes fra

Ifølge direktivet fremgår det da tydeligt, at der er forskel på arbejdstid og køre/hviletidsreglerne. Det fremgår også tydeligt, at der på en almindelig dag vil være flere timer, der kan trækkes fra din arbejdstid, såsom pauser, en del af tilrådighedstiden og en del af ventetiden.

Og hvis man dertil lægger 6 ugers ferie plus forskellige andre fridage, så har man sjældent en arbejdsuge på over 48 timer.

Man skal jo også huske, at de 48 timer er et gennemsnit over 4 måneder (kan forlænges til 6 måneder, red.), og at man må arbejde op til 60 timer om ugen.

Hvis man f.eks er på sin arbejdsplads 12 timer om dagen, mandag til fredag, så er det 60 timer på en uge.

Trafiksikkerhed

MEN derfra skal man jo trække sine pauser, det er så 5 timer fra, så er man nede på 55 timer. Så er der den tid, hvor man f. eks. har holdt ved et firma, hvor man har termin kl. 09.00, men man var der klokken 08.00 - den time skal også trækkes fra, for man vidste jo, da man kørte hjemmefra, at man havde termin kl. 09.00, så der røg en time mere osv.

Til sidst ser det ud til, at ens arbejdstid alligevel ikke kom op på 48 timer, og man har jo trods alt fået løn for 60 timer ifølge overenskomsten. (Hvis man er aflønnet efter den).

Så bliver der snakket om trafiksikkerheden og om natarbejde, og der synes jeg, at kæden hopper a,f for så længe der er kørselsforbud i de forskellige lande, så tvinges chaufførerne til at køre f. eks kl. 22.00 om søndagen, og det stemmer da ikke overens med EUs bestræbelser på at øge trafiksikkerheden.”

Venlig Hilsen
Jesper Andersen
Nordmarksvej 81 st. tv.
2770 Kastrup

 

 

 

 

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1