23948sdkhjf

Bedre sikkerhed ved tilkobling

VBG har udviklet et nyt indikeringssæt for optimal sikkerhed ved tilkobling.

EU-direktivet 94/20 kræver et optisk grønt signal for indikering af en låst kobling, og tillader også en rød signallampe for indikering af en lukket, men ulåst kobling.

»For at opnå størst mulig sikkerhed har vi udviklet et nyt indikeringssæt i et enkelt og smart design. Den nye indikering giver føreren mulighed for manuelt at slukke for den grønne lampe, som ellers kan genere under kørslen. Den røde lampe, der indikerer, at koblingen er åben, kan derimod ikke slukkes af føreren,« fortæller Freddy Elbæk fra VBG Produkter A/S.

Dagens lastbiler indeholder meget elektronik, som naturligvis ikke må forstyrres. Samtidig udsender f.eks. motorstyringen kraftige impulser, som evt. kan forstyrre et indikeringssystem.

»For at minimere risikoen for forstyrrelser i begge retninger har vi valgt at benytte skærmede ledninger, effektivt indkapslet elektronik og signalindgange med optokoblere, som sammenlagt giver en meget høj beskyttelse mod uønskede påvirkninger,« fortsætter Freddy Elbæk.

Også designet har spillet en vigtig rolle ved udviklingen af det nye indikeringssæt, der er udformet, så det passer i stort set alle lastbilmærkers instrumentborde. Lamperne er udstyret med tydelige symboler for låst henholdsvis oplåst stilling. Det nye indikeringssæt kan også anvendes til manuelt betjente koblinger.

Den elektroniske styreboks har som supplerende funktion en indbygget summer, der giver signal i førerhuset, hvis koblingen er monteret med en VBG overdrejningsalarm, og denne ved overdrejning bliver aktiveret. Dette signal kan forhindre skader på kobling, trækstang, trækbjælke og chassisramme etc.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073