Pakkekrigen vil fortsætte
Priskrigen på pakkemarkedet har langt fra nået sit højeste. Tværtimod vil udviklingen fortsætte i de kommende år, og priserne vil presses mere og mere – til glæde for forbrugerne, mens transportørerne må tjene penge på andre ting ved siden af.
Det var konklusionen på godskonferencen i Fredericia, der sluttede i går eftermiddag. Temaerne på den anden og sidste dag af transportsammenkomsten spredte sig over emner som globalisering, terrorsikkerhed, efteruddannelse og potteplanter.
Fra morgenstunden var det dog kampen om pakkerne, der var på plakaten, og direktør i Post Danmark A/S, Palle Juliussen, slog i sit oplæg fast, at han ikke ser nogen tegn i måne og stjerner på, at priskrigen vil bløde op inden for den næste årrække.
»Vi oplever en meget hård priskonkurrence. Endda så hård, at vi nogle gange spørger os selv, hvordan konkurrenterne kan tjene penge på det, når de tilbyder et eller andet,« sagde direktøren.
Godt for forbrugerne
I hans krystalkugle ser han en fremtid, hvor 4-6 store logistikudbydere vil sætte sig tungt på det europæiske marked for distribution af pakker. Post Danmark afsøger også selv mulighederne for at blive en del af et større internationalt netværk.
»Vi ser også en konsolidering på det danske marked, men det vil ikke betyde nedtrapning af priskrigen – tværtimod. På det danske pakkemarked vil der for forbrugerne være gode år forude,« lovede Palle Juliussen.
En af postvæsenets konkurrenter er Transportgruppen A/S, og administrerende direktør Peter Odorico var enig i vurderingen af, at priskrigen ikke får nogen ende foreløbig.
Dårligt ry
»Vi har svært ved at forstå, hvordan vores konkurrenter kan tjene penge – og det kan de jo heller ikke. Vi ser et hav af konkurser, betalingsstandsninger og store underskud. Det er grundlæggende, fordi vi ikke formår at tage os godt nok betalt. Derfor ser man også dårlig økonomi og konkursryttere, der dukker op igen og igen, og det er alt sammen med til at give branchen et dårligt ry,« sagde han i sit oplæg til forsamlingen.
I stedet pointerede han vigtigheden af at tjene penge på andre områder end selve pakketransporten. For eksempel har Transportgruppen en god forretning i deres varehotel. På den måde kan man overleve på trods af næsten umulige odds.
»En kasse øl bliver kørt fra Hillerød til Skjern for under 20 kroner, og det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Det er kropumuligt til den pris. Det er lidt ligesom humlebien, der ikke kan flyve – man forstår ikke helt, hvordan vi kan få tingene til at fungere,« konstaterede Peter Odorico.