23948sdkhjf

Minister overvejer forbud mod sovebusser

»Jeg vil følge branchens adfærd og egne initiativer meget tæt i den kommende tid. Hvis ikke branchen tager problemerne meget alvorligt, vil jeg uden tøven stå klar med et egentligt forbud mod sovebusser.

Det udtaler trafikminister Flemming Hansen efter et møde mandag med Danske Busvognmænd. Her blev redegørelserne for de to alvorlige sovebus-ulykker tidligere på året gennemgået, og desuden drøftede man Færdselsstyrelsens forslag til skærpede krav til sovebusser, som trafikministeren nu har godkendt.

»Jeg er tilfreds med Færdselsstyrelsens nye regler, selv om jeg kunne ønske, at EU-systemet havde muliggjort en hurtigere beslutning. Jeg tror, at de nye regler - sammen med de tiltag, som Danske Busvognmænd har taget omkring tilrettelæggelse af turene - kan skabe ramme for endnu mere sikre bustransporter,« udtalte Flemming Hansen efter mødet med busvognmændene.

Færdselsstyrelsens forslag

De nye forslag fra Færdselsstyrelsen ser således ud:

• Sikkerhedsadskillelse – kravet omfatter alle sovebusser, men med lempeligere styrkekrav for busser fra før oktober 1999. Kravet gennemføres senest den 1. februar 2005.

• Synlig hastighedsmåler – alle sovebusser er omfattet af kravet. Kravet gennemføres senest den 1. februar 2005.

• Et stabiliseringssystem – den såkaldte ESP, som hindrer, at bussen skrider ud. Ikrafttræden opdeles således, at nye turistbusser skal have ESP fra den 1. juli 2005, mens datoen for andre nye busser vil blive drøftet med branchen igen.

• Alle nye turistbusser skal udstyres med advarsel mod utilsigtede vognbaneskift. Det vil Danmark forslå i EU, så snart teknologien er til rådighed.

Der rettes henvendelse til Kommissionen med forslag om, at direktiverne om hastighedsbegrænsere skærpes, således at hastigheden nedsættes fra 100 til 90 km/t for busser med sikkerhedsseler (busser fra efter 1.oktober 1999) og fra 100 til 80 km/t for busser uden sikkerhedsseler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063