Vognmænd risikerer moms- og skattesmæk
Moms- og skatteregninger på mere end 100.000 kroner pr. medarbejder om åreet kan blive til virkelighed for danske vognmænd, der hyrer chauffører som undervognmænd i stedet for at ansætte dem
Flere danske vognmænd benytter sig tilsyneladende af ansættelsesforhold, der strider mod både godskørselslovgivningen og overenskomsten på transportområdet. I stedet for at ansætte chaufførerne i virksomheden, lader de som om chaufføren er en selvstændig undervognmand, der bliver aflønnet ved at sende vognmanden en faktura.
Trækker momsen fra
Derved undgår man en skatteindbetaling, og vognmanden kan tilmed trække momsen fra i virksomhedens regnskab. Men fidusen strider mod
gældende lovgivning, forklarer advokat i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), André Rouvillain:
"Problemet er, at den chauffør, der bliver hyret som ”undervognmand”, ikke har den lovpligtige godskørselstilladelse. Derfor vil chaufføren blive betragtet som en medarbejder, der skal have en ansættelseskontrakt jævnfør overenskomsten på transportområdet. Så de vognmænd, der benytter sig af denne type aftaler, har chaufføren beskæftiget i strid med både godskørselslovgivningen og overenskomsten," siger han.
Tilbagebetaling
Og det kan blive en dyr fornøjelse for vognmændene, da disse hæfter for A-skatten og vil skulle betale den fratrukne moms tilbage.
André Rouvillain har set eksempler på vognmandsvirksomheder, der på basis af blot et halvt års ansættelse har fået et moms- og skattesmæk på mere end 60.000 kroner.
"Vi ved ikke nøjagtigt i hvor stort omfang, der ansættes chauffører som undervognmænd, uden at de opfylder de lovpligtige krav, men på baggrund af de henvendelser, vi har modtaget, lader det til, at det ikke er så fremmed for branchens aktører. Som arbejdsgiverforening kan vi kun opfordre vognmændene til at undersøge de lovgivningsmæssige omstændigheder, og ansætte de chauffører man har brug for på baggrund af den overenskomst, som vi i ATL har indgået med SID. Alt andet vil være ulovligt og med store økonomiske konsekvenser til følge," siger André Rouvillain.