23948sdkhjf

Problemer med paller

Europa-paller, der er brændemærket PKP og produceret efter 1. maj, kan ikke længere frit byttes på linie med godkendte Europa-paller.

Det oplyser ITD, som derfor opfordrer sine medlemmer til at være særligt opmærksomme på ikke at modtage PKP-mærkede Europa-paller.

Ifølge ITD er det den internationale jernbaneorganisation UIC, der har inddraget det polske jernbaneselskab PKP's ret til at påstemple sine paller med EUR-mærket fra udgangen af april 2004, idet pallerne ikke opfylder EUR-kvalitetskravene.

Krav fra transportkøbere

Nyere PKP-mærkede paller skal således betragtes som falske mærkevarer. Det oplyses, at politi og toldmyndigheder vil arbejde for at få fjernet de falske Europa-paller fra transportmarkedet.

Det problem, som ITD er blevet gjort opmærksom på fra et medlem, er, at visse transportkøbere kræver, at transportørerne modtager gods, der er pakket på PKP-paller. Transportkøberne vil herefter ydermere modregne modtagne PKP-paller på transportørens pallekonto - samt opkræve gebyr, såfremt PKP-paller modtages.

Godt råd

ITD har dette gode råd til transportørerne:

“Hvis man som transportør modtager en henvendelse fra en transportkøber om, at man er pligtig til at modtage gods pakket på PKP-paller, skal man som transportør sende en skriftlig meddelelse til transportkøberen. Heri skal man meddele, at man ikke vil modtage PKP-paller, da disse ikke er lovlige. Men såfremt transportkøberen kræver, at transportøren fortsat skal modtage pallerne, vil det blive for transportkøbers egen risiko og regning.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096