Problemer med paller
Europa-paller, der er brændemærket PKP og produceret efter 1. maj, kan ikke længere frit byttes på linie med godkendte Europa-paller.
Det oplyser ITD, som derfor opfordrer sine medlemmer til at være særligt opmærksomme på ikke at modtage PKP-mærkede Europa-paller.
Ifølge ITD er det den internationale jernbaneorganisation UIC, der har inddraget det polske jernbaneselskab PKP's ret til at påstemple sine paller med EUR-mærket fra udgangen af april 2004, idet pallerne ikke opfylder EUR-kvalitetskravene.
Krav fra transportkøbere
Nyere PKP-mærkede paller skal således betragtes som falske mærkevarer. Det oplyses, at politi og toldmyndigheder vil arbejde for at få fjernet de falske Europa-paller fra transportmarkedet.
Det problem, som ITD er blevet gjort opmærksom på fra et medlem, er, at visse transportkøbere kræver, at transportørerne modtager gods, der er pakket på PKP-paller. Transportkøberne vil herefter ydermere modregne modtagne PKP-paller på transportørens pallekonto - samt opkræve gebyr, såfremt PKP-paller modtages.
Godt råd
ITD har dette gode råd til transportørerne:
“Hvis man som transportør modtager en henvendelse fra en transportkøber om, at man er pligtig til at modtage gods pakket på PKP-paller, skal man som transportør sende en skriftlig meddelelse til transportkøberen. Heri skal man meddele, at man ikke vil modtage PKP-paller, da disse ikke er lovlige. Men såfremt transportkøberen kræver, at transportøren fortsat skal modtage pallerne, vil det blive for transportkøbers egen risiko og regning.”