23948sdkhjf

Vejskat lever endnu

Toll Collect får alligevel lov til at fortsætte udviklingen og senere driften af opkrævningssystemet for motorvejskat for lastbiler i Tyskland, oplyser forbundskansler Gerhard Schröder, iflg. Det tyske nyhedsbureau dpa.

Ophævelsen af kontrakten, som fandt sted for et par uger siden, er dermed blevet annulleret – iflg. dpa bl.a. fordi Toll Collect er gået med til at betale en erstatning på ca. en milliard Euro, hvis tidsplanen igen skrider.

Toll Collect oplyser, at den tidligere omtalte plan om at indføre systemet i to faser står ved magt. Planen går ud på først at gennemføre en simpel opkrævningsmodel og siden den fuldt udbyggede model med ny software til on-board-computerne, OBU'erne. Første fase starter senest 1. januar 2005 og anden fase senest 1. januar 2006.

Alle gamle on-board-computere, som allerede er installeret, skal pilles ud og returneres til Toll Collect i Tyskland for at få nyt software til den første fase. Hvordan den kommende software til den fuldt udbyggede fase to skal installeres er endnu uklart. Toll Collects anbefaling lige nu til transportvirksomhederne er imidlertid at lade OBU'erne sidde i førerhusene.

DTL stadig bekymret

»Det er ikke voldsomt overraskende, at Toll Collect er taget til nåde igen. Der er lagt så mange penge og prestige i udviklingen af systemet, at der ikke synes nogen vej tilbage,« siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo i en kommentar til den nye udvikling i sagen.

»Men vi er stadig stærkt bekymrede for den komplicerede teknik, som man holder fast i. Det har jo været teknikken, der har fået hele projektet til at kuldsejle. I

Uanset at Toll Collect kører videre, har mange af vore medlemsvirksomheder haft unødvendige omkostninger til installation af on-board-computerne. De penge skal retur til medlemmerne,« mener Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078