Busulykken: Chaufføren faldt i søvn
Nu foreligger den endelige årsag til, at en sovebus fra Maxbus forulykkede i Tyskland, hvorved tre mennesker blev dræbt, og alle 43 øvrige passagerer blev kvæstet.
Tungvogns-taksator Jørgen Maden fra forsikringsselskabet Tryg har nemlig været i Tyskland for at vurdere skaderne:
»Der er slet ingen tvivl om, at den kvindelige chauffør faldt i søvn. Det vurderer både politiet og jeg. Bussen kørte i kollisions-øjeblikket med en hastighed af 102 kilometer i timen, og der er overhovedet ingen bremsespor eller tegn på, at bussen har forsøgt at undvige de holdende lastbiler.
Før ulykken ved Eisenberg i Thüringen var to lastbiler standset op, fordi en bil var kollideret med autoværnet, hvorefter den danske bus kolliderede frontalt med lastbilerne – på stedet var der en max. hastighed på 80 km i timen.
Afstandsradar
Jørgen Madsen mener, at skaderne var blevet betydeligt mindre, hvis bussen havde været forsynet med en afstandsradar, eller en sporassistent, som kunne have advaret chaufføren.
»Hvis den havde været udstyret med et kraftigt lydsignnal, ville det have vækket chaufføren. Vi ser alt for mange ulykker med store køretøjer, så hvorfor ikke tage den nye teknologi i brug, som i hvert fald i et vist omfang kan afbøde skaderne på mennesker og materiel,« siger han.
I øvrigt bliver bussen ikke transporteret til Danmark, men er allerede videresolgt i Tyskland.
»Vi vil nødig have den hjem til Danmark - der er ingen grund til at skabe yderligere medieomtale om den sag,« siger Jørgen Madsen.