Ny motorserie fra MAN
MAN Nutzfahrzeuge AG har afsluttet det hidtil største motor-udviklingsprojekt, med præsentationen af den nye MAN D20 Common Rail serie. Der er tale om en investering på 200 millioner euro i de fire år, udviklingsarbejdet har stået på.
MAN regner med en afsætning på 12.000 af disse nye motorer på verdensplan i løbet af i år.
Ifølge MAN bliver har den nye motor et mindre brændstofsforbrug på op til 5%, men samtidig en væsentlig højere ydelse.
Lavere vægt
MAN oplyser, at nye materialer betyder en betydelig vægtreduktion af motoren i forhold til den nuværende MAN model på 10%. Det lavere brændstofforbrug skyldes for en stor del Common Rail indsprøjtnings-teknologi fra Bosch. Ifølge Man giver dDen optimerede forbrændingsteknik udover lavere skadesstof-emissioner også meget mindre støj.
Disse nye tiltag betyder et serviceinterval op til 120.000 km og en levetid på min. 1.500.000 km, oplyser den tyske lastbil-producent.
Flere varianter
Den nye motor skal i første omgang bruges i TGA-serien, og leveres i følgende varianter med et volumen på 10.518 cm3 og 6 cylindre:
310 hk - 1.550 Nm
350 hk - 1.750 Nm
390 hk - 1.900 Nm
430 hk - 2.100 Nm
I det kommende nummer af Lastbil Magasinet, der er på gaden i slutningen af denne uge, skriver Ivan Stjernqvist detaljeret om MAN’s nye motorserie, og der er desuden en artikel om en dansk vognmand, som har kørt felttest med den nye motor.