Tysk vejskat i ruiner
Et gigantisk prestigetab for den tyske stat og tysk industri er en kendsgerning, efter trafikminister Manfred Stolpe i går meddelte, at Toll Collect nu er sendt ud i mørket.
Det skete efter 11 timers uafbrudte forhandlinger med Toll Collect, hvor det ikke lykkedes at nå til enighed om en endegyldig køreplan for den meget omtalte Maut.
Den skulle som bekendt have været indført i august sidste år, men startdatoen er gang på gang blevet udsat, og forløbet var efterhånden ved at ligne en farce.
Tilbage i vignet-ordning
På en pressekonference sagde Manfred Stolpe bl.a.:
»Vi ville indføre en satellitbaseret vejskat for lastbiler i Tyskland, men det var ikke muligt, og vi kunne hverken enes om selve erstatningsansvaret eller størrelsen af bøderne.«
Toll Collect havde ellers erklæret sig villige til at betale yderligere 2 milliarder kroner i bøde, men det var altså ikke nok for den tyske regering.
I stedet planlægger tyskerne nu at træde ind i vignet-ordningen igen, for i det mindste at få lidt penge i statskassen, indtil vejskatten kan indføres. Ifølge den tyske trafikminister kan det tidligst ske om to år.
Læs også artiklen: "Danske vognmænd vil have erstatning"