23948sdkhjf

Erstatning til danske vognmænd

Efter det totale forlis af den tyske vejskat melder danske vognmænd sig nu med et krav om at få erstatning for det udstyr, de nåede at montere i deres lastbiler – i forventning om, at den tyske Maut ville træde i kraft sidste efterår.

»I alt drejer det sig om 600-800 anlæg, der er monteret i danske lastbiler, og der er ingen tvivl om, at vognmændene bør få deres unødvendige udgifter dækket,« siger direktør Michael Svane, DTL, til Lastbil Magasinet.

Vogmændene har godt nok fået stillet udstyret gratis til rådighed, men har til gengæld måttet betalt ca. 1800 kroner i arbejdsløn pr. anlæg for at få udstyret monteret i bilerne.

Hvem skal nu betale?

Et af de vognmandsfirmaer, der nåede at få monteret udstyret, er Erik S. Moldt i Sønderjylland. Firmaet råder over 80 biler og nåede at få monteret køre-computere i ca. 25 af lastbilerne.

»Det fik vi gjort i august - det var vi jo nødt til, hvis vi ville fortsætte med at køre Tyskland, men nu er udstyret komplet ubrugeligt,« fortæller disponent Sjønne Hansen, Erik S. Moldt.

Lidt simpel hovedregning afslører, at det har kostet firmaet 45.000 kroner i monteringsudgifter – plus ekstra omkostninger, når lastbilen skulle på værksted og dermed blev taget ud af drift.

»Vi er noget i tvivl om, hvor vi skal sende regningen hen – til Toll Collect eller den tyske stat – det kan jo være, at Toll Collect erklærer sig konkurs efter skandalen,« siger Sjønne Hansen.

Send det til mig

Michael Svane er ikke afvisende over for muligheden af en konkurs, men siger:

»De er velkomne til at sende erstatningskravet til mig, vi skal nok sørge for at indsamle alle krav fra danske vognmænd. Og vi er jo ikke de eneste - over hele Europa er der vognmandsfirmaer, som vil gøre lignende krav gældende.

Og hvis Toll Collect ikke vil betale, ja så må det blive den tyske stat, for det var jo dem, der oprindelig indførte vejskatten og dermed i sidste ende har ansvaret,« siger han.

Alt i alt anslår DTL, at de samlede udgifter for danske vognmænd løber op imod 10 millioner kroner.

Læs også artiklen: "Tysk vejskat i ruiner"

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063