23948sdkhjf

ATL: Større omsætning men færre i arbejde

Mere end hver tredje medlem af ATL forventer øget omsætning i 2004, men til gengæld venter færre end i fjor at ansætte flere medarbejdere.

Sådan lyder konklusionen i en omfattende analyse foretaget af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) blandt foreningens 2.500 medlemsvirksomheder.

Hver fjerde har svaret

650 vognmænd, eller 26 % af ATL’s samlede medlemskare, gav i løbet af januar deres mening til kende om bl.a. deres forventninger til 2004. Besvarelsesprocenten er 5% højere end i fjor, hvor ATL første gang tog temperaturen på transporterhvervet. Det er derfor i år muligt at sammenligne tallene fra den nye undersøgelse med de

tilsvarende tal fra 2003.

Positive forventninger

Analysen viser blandt andet, at en overvejende del af branchens aktører forventer at øge eller fastholde omsætningsniveauet i 2004 set i forhold til 2003. Hele 35% forventer således at øge omsætningen, mens kun 11% af vognmændene forventer et fald.

Men til trods for de overvejende positive forventninger, ser det mere sløjt ud for beskæftigelses-situationen. 10% af respondenterne forventer således at skulle reducere antallet af medarbejdere mens kun 14% forventer at øge

medarbejderstaben.

EU-udvidelsen

Set i forhold til 2003 er det en klar nedadgående tendens, da 18% af respondenterne i 2003 forventede at øge antallet af medarbejdere.

Når det gælder EU-udvidelsen, frygter godt 20%, at udenlandsk arbejdskraft vil overtage en del af de danske arbejdspladser i erhvervet, ligesom en harmonisering af afgifterne bliver mere og mere nødvendig. Dog ser 21% nye markedsmuligheder i det nye Europa.

Formandens kommentar

”Jeg glæder mig over, at vi delvis har fået optimismen tilbage i transporterhvervet”, siger formand for ATL, Joan Hansen, der selv er vognmand i Herning.

”Desværre ser det ikke ud til, at beskæftigelsen kan følge med den forventede økonomiske optimisme, hvilket naturligvis kan undre. Jeg tror, det hænger sammen med, at vognmændene generelt er blevet bedre til at udnytte kapaciteten af deres vognpark samtidig med, at de har gjort deres forretninger mere smidige og effektive. Det er skidt for beskæftigelsen, men godt for erhvervet, for hvis vognmændene formår at fastholde en høj effektivitet, vil det føre til sundere og stærkere virksomhedsenheder i transporterhvervet”.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063