Cyklistkamera i lastvogne kan redde liv
Hvis antallet af de mange tragiske cyklistulykker med højresvingende lastvogne skal reduceres kraftigt, så skal der en kameraløsning til.
Det mener man hos vognmand H. Nielsen & Sønner i Bagsværd, der i samarbejde med Volvo Lastvogne har prøvekørt kameraløsningen i seks måneder. En løsning, der giver et langt større synsfelt langt fra lastvognen, og som ifølge en af firmaets chauffører burde være lovpligtigt.
En uges tilvænning
Efter seks måneders prøvekørsel med kamera siddende på højre side af taget, direkte tilsluttet en monitor i kabinen, er der ingen tvivl i chauffør Michael Nielsens sind. Kameraløsningen burde være lovpligtig, og den er et uundværligt supplement til spejle.
"Det tager ca. en uge at vænne sig til at bruge skærmen i kabinen, men så er man til gengæld også blevet fuldstændig afhængig af den. Kameraløsningen er fantastisk, når cyklister eller knallerter kommer kørende med høj fart langt fra lastbilen, fordi rækkevidden er så meget større end på spejle. Specielt et godt stykke skråt bagud fra førerkabinen kommer kameraet til sin ret, og man undgår mange farlige situationer, når cyklister eller knallerter kommer kørende med høj fart. Jeg mener helt klart, at det burde være lovpligtigt, siger Michael Nielsen fra vognmand H. Nielsen & Sønner.
To kameraer
Michael Nielsen har både et kamera siddende på højre side af lastvognen i forbindelse med højresving samt et bakkamera. Cyklistkameraet er tilsluttet blinklyset, så aktiveringen af kameraet foregår automatisk, når der blinkes til højre.
Den tilsluttede skærm i kabinen er en ganske almindelig løsning fra Ermax, men kan også tilsluttes som en del af Volvos Dynafleet Informationssystem.