23948sdkhjf

Buskontrol: Ikke så slemt som frygtet

”Generelt vil jeg sige, at det ikke ser så slemt ud, som vi kunne frygte. Når det er sagt, er der nogle forseelser, som set i lyset af busulykken i Tyskland ikke burde have været der.”

Det er det skudsmål, busvognmænd og deres chauffører får efter sæsonens første skibus-kontrol i weekenden, fra lederen af seancen, politiassistent Kaj Klaustrup, Rigspolitiets Færdselsafdeling København.

For stærkt

Ved selvsyn kunne politiet konstatere, at speedometernålen i køretøjer, indregistreret som sovebusser, stadig går op på hundrede km/t syd for grænsen, selv om højst tilladte fart er 80 km/t.

Kaj Klaustrup tror dog på, at de tyske kolleger også er blevet mere opmærksomme på problemet.

Var forberedt

Kaj Klaustrup og hans folk i marken kunne også konstatere, at mange af chaufførerne var forberedt på, at Færdselspolitiet ventede ved dem gamle grænseovergang i Padborg og ved grænseovergangen i Frøslev på E 45.

”Papirerne var i mange tilfælde linet op. Det lettede forretningsgangen. Og vi så også flere eksempler på, at der var skiftet chauffører kort før grænsen,” fortæller Kaj Klaustrup.

78 rapporter

Samtidig med buskontrollen ved den dansk/tyske grænse fandt en lignende sted i Rødby.

Her forelå resultatet ikke i aftes, men i Padborg og Frøslev blev der i løbet af weekenden stoppet i alt 145 køretøjer.

Heraf var de 107 busser. Resten var lastbiler/vogntog.

Der blev skrevet 78 rapporter. Ni var på lastbilerne - og 69 klæbede sig til busserne.

”Det er inklusive vognmandens objektive ansvar. Ellers så det noget sort ud,” mener Kaj Klaustrup.

Han fortæller også, at det på nogle busser blev til hele tre rapporter, fordelt med én på hver af de to chauffører - og én til vognmanden derhjemme.

Falske erklæringer

Undervejs blev der stoppet to chauffører med falske ferieerklæringer, som er en straffelovs-overtrædelse.

”Der var ingen underskrift fra vognmanden, men til gengæld var der et firmastempel,” fortæller politiassistenten.

Det undrer ham bare lidt, at de to chauffører overhovedet stillede med erklæringerne. De havde faktisk ikke behov for det, fordi de kom til Danmark dagen forinden.

Lidt gakket

Som vanlig var der en god håndfuld, der ikke havde det rette førerbevis til turistkøsel.

”Vognmanden sendte i stedet en afløser for en chauffør uden buskort. Afløseren havde dog kun en køretime tilbage i døgnet, så han fik en bøde for overtrædelse af køre-hviletid, da han blev stoppet længere oppe i landet,” pointerer Kaj Klaustrup.

Forseelser

Ud over de nævnte forseelser noterede politiet i løbet af weekenden 15 fejl og mangler. Tre nødudgange kunne ikke åbnes udefra. Flere chauffører manglede diverse attester.

Der var ti hviletids-overtrædelser og 12 fejl ved kontrolapparat/diagramark.

”Vi fandt dog ikke nogen Anders And skiver – eller nogen uden navn. Og der blev ikke givet køreforbud,” siger Kaj Klaustrup.

Politiet i fokus

Sammen med de 14 betjente i grænseområdet oplevede han en bevågenhed fra pressens side ud over det sædvanlige under kontrollen.

Kaj Klaustrup er sikker på, at det skyldes dødsulykken i forrige uge i Tyskland.

Normalt bliver politistyrken ikke kigget så meget over skulderen ved buskontroller, og selv om pressens interesse måske falder med tiden, lover Kaj Klaustrup, at det samme ikke vil være tilfældet fra Færdselspolitiets side.

”Vi vender tilbage i vinter,” slår politiassistenten fast.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.64