23948sdkhjf

Vejskat på vej i hele Europa

Michael Svane, ordførende direktør i DTL, havde iført sig en baseballhjelm, da han i et indlæg på konferencen Godstransport 2004 i Fredericia i går, skulle gøre rede for, hvordan status er lige nu for den tyske vejskat, og for de vejafgifter, der er på vej i mange andre europæiske lande.

»Den er et udtryk for, hvordan forhandlingerne foregår med tyskerne,« sagde Michael Svane, der dog kun var iført hovedpragten i nogle få sekunder i starten af sit indlæg.

DTL-direktøren er et af medlemmerne i den ekspertgruppe, som det tyske trafikministerium og EU har etableret omkring indførelsen af den tyske vejskat.

Og tyskerne er ikke de eneste, der er ved at indføre vejafgifter for den tunge trafik.

Bedre fremkommelighed

I London er der indført roadpricing sidste år og faktisk med den effekt, at det har øget fremkommeligheden for den tungere trafik, fordi der nu er langt færre biler i byen. Det ventes, at en vejskat for køretøjer på over 3,5 tons vil blive indført i England inden for nogle år.

I Norge og Sverige har man lignende planer. Oslo har den allerede, mens Stockholm ventes at indføre vejskat i 2006. Senest i 2009 vurderes det, at det svenske vejnet er omfattet af en eller anden form for vejskat.

Holland på vej

I Holland ventes det, at en afgift bliver igangsat omkring 2007-2008, og at den også vil omfatte privatbiler.

I Frankrig ser situationen noget mere kaotisk ud, idet det tegner til, at hver enkelt region får mulighed for at indføre sin helt egen afgift – således at hvert departement vil have forskellige regler.

Schweiz og Østrig har som bekendt allerede en vejafgift.

»Og som vi kan se i Østrig, fungerer det jo udmærket,« sagde Michael Svane, der tilføjede, at også i Østeuropa har man tanker om vejafgifter, men at de stadig holder øje med Mauten i Tyskland og udviklingen der.

Fornærmede tyskere

Michael Svane har ikke meget tiltro til, at den nye startdato for den tyske vejagfgift kan holde.

»Tyskerne er noget fornærmede over den kritik, der bliver rettet mod dem. De ser det ikke som et tysk problem, men henviser til, at de firmaer, som bl.a. Daimler-Chrysler, der står bag Toll Collect, er internationale - og dermed globale. Men det ændrer ikke ved den kendsgering, at systemet ikke virker,« sagde han og tilføjede, at det er en tung opgave at løfte, idet systemet skal kunne håndtere 600.000 lastbiler i døgnet, og at det tager fire timer pr. køretøj at installere onboard-computere i de i alt 110.000 lastbiler, der skal have systemet.

Vignet er en død sild

Michael Svane beklagede også, at hvert enkelt land tilsyneladende nu indfører deres helt egne systemer, i stedet for at der var opnået enighed om et fælles elektronisk system i hele Europa – båret frem i EU-regi.

Michael Svane mener, at vignet-ordningen, som bl.a. Danmark er medlem af, på længere sigt er »en død sild.«

»Jeg tror ikke på, at tyskerne vender tilbage til den, og i takt med, at landene omkring dem indfører vejafgifter, vil vignet-ordningen dø ud,« sagde han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08