Afdelingschef: Østeuropæerne frygter også danskerne
»Udvidelsen med de nye EU-lande mod øst er en udfordring og en mulighed - ikke en trussel. De østeuropæiske vognmænd er mindst lige så nervøse som de danske, for de frygter de effektive transportører i Nordvesteuropa. Men det større marked bliver en gevinst for både øst og vest.«
Det fastslog afdelingschef Claus F. Baunkjær fra trafikministeriet, da han i går indledte TØF’s godskonference i Fredericia.
Behov for ens regler
»Der er ingen tvivl om, at de nye lande vil opleve en meget kraftig vækst i de kommende år. Men samtidig skal de vænne sig til at opfylde flere krav,« sagde afdelingschefen, som understregede behovet for ensartede regler i EU:
»Der er behov for øget ensartethed i EU af hensyn til konkurrencen. Vi skal til at være mere internationale i trafikministeriet, og her er det vigtigt med et samspil med erhvervet,« sagde Claus F. Baunkjær.
Femern Bælt har høj prioritet
Han oplyste, at Femern Bælt forbindelsen har meget høj prioritet i trafikministeriet.
»Det er et af de allerstørste projekter i ministeriet, og det har en meget, meget høj prioritet. Femern Bælt forbindelsen kan blive vores vigtigste indgang til de nye EU-lande mod øst,« sagde afdelingschefen.
Mere gods til banen
Han nævnte også forholdet mellem bil og bane:
»På 20 år er jernbanens andel af godset halveret fra 15-16 % til 8 %. Det er nødvendigt at få mere gods over på banen - ikke fordi vi nødvendigvis elsker jernbanen, men fordi trængsels-problemet på de europæiske landeveje er det helt store problem. Men det er nødvendigt med en øget liberalisering på jernbaneområdet, og det er nødvendigt, at de enkelte landes jernbaner rent fysisk “snakker sammen”. Denne udfordring bliver ikke mindre med de ti nye lande,« sagde Claus F. Baunkjær.