23948sdkhjf

Frygt for lukning blev til virkelighed

I sidste uge nedlagde 165 timelønnede medarbejdere på Aabenraa Karosseri arbejdet – og nu er deres frygt for en lukning af busfabrikken desværre gået i opfyldelse.

Til næste år lukker Volvo Busser nemlig fabrikken, og dermed står 200 medarbejdere uden job. I maj i år blev 40 ansatte i produktionen afskediget, da en ordre fra HT ikke blev til noget, men sidste år havde virksomheden et overskud på 4,7 millioner kr.

Volvo Busser begrunder lukningen med et alvorligt dyk i salget af busser, og den formelle beslutning om helt at lukke ned for fabrikken blev taget på et bestyrelsesmøde i mandags, oplyser Volvo.

Præsident varslede ændringer

1. juni i år fik Volvo Busser ny præsident, da Håkan Karlsson tiltrådte i jobbet som øverste chef for en af verdens største buskoncerner.

Ved den lejlighed varslede han over for Lastbil Magasinet ændringer i organisationen. Han mente, at busindustrien skulle sætte mere fokus på effektivitet og udtalte bl.a.:

»Jeg vil arbejde for mere standardisering. I øjeblikket har vi mange produkt-varianter, som bliver bygget i meget små serier – især sammenlignet med den øvrige bilindustri. Vi skal arbejde på at bygge mange varianter, men baseret på endnu færre platforme,« sagde han.

Flyttes til Polen

Og Aabenraa Karosseri hørte i den sammenhæng til de små blandt Volvos verdensomspændende net af busproduktion. Så vidst vides skal den produktion, der hidtil foregik i Danmark, flyttes til Säffle i Sverige, samt til Volvos nye fabrik i Polen.

De sidste busser fra Aabenraa ventes at forlade fabrikken i andet halvår næste år, og dermed lukker også Danmarks sidste busfabrik, idet Vest-Busscar i Silkeborg, der producerede busser for Scania, gik konkurs i februar.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063