Frygt for lukning blev til virkelighed
I sidste uge nedlagde 165 timelønnede medarbejdere på Aabenraa Karosseri arbejdet – og nu er deres frygt for en lukning af busfabrikken desværre gået i opfyldelse.
Til næste år lukker Volvo Busser nemlig fabrikken, og dermed står 200 medarbejdere uden job. I maj i år blev 40 ansatte i produktionen afskediget, da en ordre fra HT ikke blev til noget, men sidste år havde virksomheden et overskud på 4,7 millioner kr.
Volvo Busser begrunder lukningen med et alvorligt dyk i salget af busser, og den formelle beslutning om helt at lukke ned for fabrikken blev taget på et bestyrelsesmøde i mandags, oplyser Volvo.
Præsident varslede ændringer
1. juni i år fik Volvo Busser ny præsident, da Håkan Karlsson tiltrådte i jobbet som øverste chef for en af verdens største buskoncerner.
Ved den lejlighed varslede han over for Lastbil Magasinet ændringer i organisationen. Han mente, at busindustrien skulle sætte mere fokus på effektivitet og udtalte bl.a.:
»Jeg vil arbejde for mere standardisering. I øjeblikket har vi mange produkt-varianter, som bliver bygget i meget små serier – især sammenlignet med den øvrige bilindustri. Vi skal arbejde på at bygge mange varianter, men baseret på endnu færre platforme,« sagde han.
Flyttes til Polen
Og Aabenraa Karosseri hørte i den sammenhæng til de små blandt Volvos verdensomspændende net af busproduktion. Så vidst vides skal den produktion, der hidtil foregik i Danmark, flyttes til Säffle i Sverige, samt til Volvos nye fabrik i Polen.
De sidste busser fra Aabenraa ventes at forlade fabrikken i andet halvår næste år, og dermed lukker også Danmarks sidste busfabrik, idet Vest-Busscar i Silkeborg, der producerede busser for Scania, gik konkurs i februar.