Retssag om milliardhandel
Historiens største handel mellem to bilproducenter bliver nu sat på prøve. Det drejer sig om fusionen – eller overtagelsen om man vil – i 1998 mellem Daimler-Mercedes i Tyskland og Chrysler i USA.
Det er USA-milliardæren Kirk Kerkorian, der har lagt i kakkelovnen, idet han hævder, at DaimlerChryslers topchefer løj omkring, hvad den kæmpemæssige fusion i virkeligheden indebar – nemlig en overtagelse af Chrysler af en tysk koncern.
Ejede 14 procent
Milliardæren ejede før fusionen knap 14 pct. af Chryslers aktier, der havde en værdi af over 200 milliarder kroner i 1998.
Han har taget skridt til en retssag, fordi han mener, at han ikke fik nok informationer om transaktionen, fordi hensigten i virkeligheden var en overtagelse. Og han hævder, at dette blev skjult for at Daimler skulle betale så lidt som muligt for Chrysler-aktierne.
Vil have 10 miliarder
Retssagen begyndte i går, og der ventes ikke afsagt dom før til næste forår. Kirk Kerkorian kræver næsten 10 milliarder af koncernen i »skadeserstatning.«
Tidligere på året indgik DaimlerChrysler et forlig med en gruppe af investorer om betaling af over to milliarder kroner på et lignende grundlag, men før retssagen afviste koncernen klart at have gjort noget galt eller bevidst at have misinformeret.