Femer-bro i tynd tråd
Den dansk-tyske Femer-forbindelse ser ud til at være på vej ud af EU's prioriterede liste over kommende vejprojekter, der kan få helt op til 30 procent i støtte, oplyser DTL.
På EU's trafik- og transportministermøde på fredag i Bruxelles skal man nemlig diskutere det såkaldte Trans Europæiske Netværk, TEN, som Femer-forbindelsen er en del af. Men nu er det planen at udvide transport-netværket til også at omfatte de nye EU-medlemslande.
Det betyder, at en række projekter østpå vil fylde meget på listen, og at EU derfor vil opprioritere de mest konkrete projekter, hvor der foreligger underskrifter og køreplaner for, hvornår spaden kan gå i jorden. Til grundlag for drøftelserne har EU-Kommissionen udarbejdet en liste over projekter, der er modne til at gå i gang inden 2006 – og her er den faste forbindelse over Femer Bælt ikke med.
Ikke inden for rækkevidde
På Ministerrådsmødet 5. december behandles flere andre sager af stor interesse for vejtransporten.
EU-Kommissionens forslag til ens regler for, hvordan medlemslandene kan indrette opkrævningen af vejskatter, skal forhindre, at lastbilernes førerhuse skal fyldes med IT-isenkram til forskellige elektroniske opkrævningssystemer.
»Vi har øverst på ønskesedlen en ægte europæisk harmonisering af afgifterne, men vi må erkende, at det ikke er inden for rækkevidde,« siger DTLs ordførende direktør Michael Svane.
Forskellige restriktioner
EU's trafik- og transportministre skal også diskutere medlemslandenes forskellige restriktioner for lastbilkørsel i for eksempel weekender og på helligdage. Her ventes kraftig modstand fra Tyskland, Frankrig og Østrig, der ikke vil have, at EU blander sig i deres kørsels-restriktioner.
»Vi forventer ikke, at EU kan opnå en harmonisering af de forskellige landes kørsels-restriktioner, men vi har skrevet til trafikminister Flemming Hansen, at vi må kræve, at de bliver holdt på et minimum, og at der er fuld gennemsigtighed med beslutningsprocessen. Desuden ser vi gerne, at hvert enkelt lands restriktioner undersøges nøjere for at sikre den fri bevægelighed på Europas veje,« siger Michael Svane.
Foredret sikkerhed
Endelig lægges op til, at EU's trafik- og transportministre bliver enige om en erklæring om forbedret trafiksikkerhed.
Blandt erklæringens hovedbudskaber er mere ensartet færdselslovgivning i medlemslandene, mere sikker infrastruktur, øget færdselskontrol, fremme af udviklingen af mere sikre køretøjer, opprioritering af arbejdet med køre- hviletidsregler samt bedre samarbejde om trafiksikkerhed mellem offentlige og private.
Endelig skal forståelsen for en bedre adfærd i trafikken fremmes.