23948sdkhjf

Advarsel fra DTL

DTL advarer nu mod, at de storkøbenhavnske kommuner begynder at spille Sorteper med godtransporten som det kort, alle helst vil slippe af med.

Advarslen kommer oven på den seneste efterårstravlhed hos miljømyndighederne i Københavns og Frederiksberg kommuner, der har spillet ud med henholdsvis en tre-årig forsøgsordning og et forslag til en trafik- og miljøhandlingsplan. Begge vil på forskellig vis begrænse adgangen for den tunge trafik, oplyser DTL.

»Hvis kommunerne i Storkøbenhavn vil have et dynamisk erhvervsliv og en aktiv erhvervshavn, så må man acceptere godstransport. Naturligvis skal miljøgenerne fra lastbilerne begrænses mest muligt. Vi må dog kræve, at de foranstaltninger, der gennemføres i kommunerne, er koordinerede og til at leve med for erhvervsliv, transporterhverv og borgerne,« siger DTLs ordførende direktør Michael Svane.

»Den afgørende og fælles opgave er at skabe de bedst mulige rammer for en miljøvenlig og effektiv godstrafik og logistik i hovedstadsområdet, herunder i forbindelse med den daglige varedistribution til områdets virksomheder og butikker,« slutter Michael Svane.

Miljøzone

Han henviser til Hovedstadens Udviklingsråd, HUR, der i øjeblikket kører en høringsrunde om sin Trafikplan 2003. Planen har også et afsnit om godstrafiksystemet. Høringsfristen er 1. december i år.

Aktuelt har Frederiksberg Kommune spillet ud med et forslag til en trafikhandlingsplan, der blandt andet skal nedsætte støj- og luftforureningen fra den tunge trafik.

Og Københavns Kommune indleder næste år et tre-årigt forsøg med miljøzoner med skrappe miljøkrav til lastbiler i den indre by.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081