Tre spor over Fyn
Motorvejen over Fyn, på strækningen fra Odense til Lillebæltsbroen, skal udvides til i alt seks spor. Arbejdet begynder i 2009, slutter i 2012 og kommer til at koste omkring en milliard kroner.
Udvidelsen er en del af en 10-årig trafikpakke til i alt 91 milliarder kroner, som er faldet på plads i forbindelse med finanslovs-forhandlingerne.
Bedre vej til Frederikssund
Af andre investeringer i vejnettet kan nævnes forbedringer af motorvejsnettet omkring Aalborg, samt bevillinger til forbedring af vejstrækningen fra København til Frederikssund i Nordsjælland.
Om sidstnævnte bliver en motortrafikvej eller en »rigtig« motorvej er dog endnu usikkert.
Pengene til trafikudvidelserne findes bl.a. ved at skære i hjemmeservice-ordningen, samt i byfornyelse.
Muligheder for modulvogntog
»Umiddelbart ser det ud til, at der kun er afsat beskedne midler til at styrke godstransporten på bane. For DTL er det vigtigt, at det samlede transportsystem fungerer - ikke mindst samspillet mellem transportformerne. Derfor opfordrer vi til, at der i de kommende investeringer i banetrafik og infrastruktur tages hensyn til, at godstransport på bane skal kunne fungere på markedsmæssige vilkår i et samarbejde med godstransport på vej,« siger direktør Michael Svane, DTL, i en kommentar til forliget på Christiansborg.
»Vi hæfter os ved, at der er oprettet en pulje til sikkerhed og bedre kapacitet, der giver mulighed for fleksibelt at tilpasse vej- og banenettet, så det kan udnyttes bedre og mere sikkert. I den sammenhæng er det helt naturligt at pege på transporterhvervets ønske om at indføre modulvogntog.
Indførelse af modulvogntog i Danmark vil give en betydelig bedre kapacitetsudnyttelse af motorvejsnettet, da to modulvogntog kan medbringe samme godsmængde som tre traditionelle vogntog,« mener Michael Svane.