Renault skal sælge Volvo busser
Renault Trucks i Frankrig har indgået en aftale med Volvo Bus Corporation om fremover at sælge Volvo-busser på det franske marked.
Det oplyste Volvo på et pressemøde i forbindelse med Busworld 2003 i den belgiske by, Kortrijk.
Frankrig er et af de største bus-markeder i Europa, idet der årligt indregisteres 4000 nye busser. Volvo har været i Frankrig i mere end 30 år, men det har knebet med at sælge de svenske busser til franske vognmænd og busselskaber, og derfor vil man nu sætte turbo på salget ved hjælp af den nye aftale.
»Frankrig har potentialet til at blive et af Volvo Bussers store markeder om nogle få år,« sagde Håkan Karlsson, præsident for Volvo Busser.
Mere effektive
Håkan Karlsson er forholdvis ny i jobbet, idet han tiltrådte jobbet den 1. juni i år. Han kom fra et job hos Volvo Logistics, og før det var han bl.a. chef for Volvo lastbilers største fabrik i Göteborg.
»Der er ikke den store forskel på at gå fra lastbil- til busbranchen. Det handler jo om at lede medarbejdere,« sagde Håkan Karlsson, da Lastbil Magasinet havde lejlighed til en snak med den nye præsident.
Håkan Karlsson varsler dog også ændringer. Han mener, at der i busindustrien skal sættes mere fokus på effektivitet.
»Jeg vil arbejde for mere standardisering. I øjeblikket har vi mange produkt-varianter, som bliver bygget i meget små serier – især sammenlignet med den øvrige bilindustri. Vi skal arbejde på at bygge mange varianter, men baseret på endnu færre platforme,« sagde han.
Danmark godt marked
Danmark er et godt marked for Volvo, idet det med 309 solgte busser i 2002 kommer ind på en syvendeplads, kun to pladser efter Sverige. Største marked for Volvo er Kina, som aftog næsten 1200 busser sidste år.
»Danmark er et meget vigtigt marked for os. Vi har en del gode nøglekunder der, og ud fra Danmark kan vi så at sige vokse ned i Europa,« sagde præsidenten.
Håkan Karlsson understregede i øvrigt, at det europæiske marked har det svært for tiden.
»Især Tyskland er et besværligt marked, dels på grund af konkurrencen fra lokale producenter, men også på grund af de vanskelige økonomiske forhold,« sagde han.
Håkan Karlsson ser dog vækstmuligheder i de nye østeuropæiske markeder, fordi flere lande i øst har en gammel busflåde, som trænger til udskiftning.
»Det er helt klart et ekspansionsområde for os,« sagde han.