23948sdkhjf

Pensionerede vognmænd

AMU Nordjylland går nu utraditionelle veje i bestræbelserne på at bekæmpe en alvorlig mangel på praktikpladser til godschauffører.

Med støtte fra Arbejdsgivernes Elevrefusion har AMU-centrets lokale uddannelsesudvalg for transportområdet igangsat et projekt, hvor to pensionerede vognmænd, Arne Krogshave og Ove Kristiansen, opsøger tidligere kolleger for at udbrede budskabet om de mange vægtige grunde til at oprette lærepladser.

Ikke tradition for faglærte

”Vognmandsbranchen har ikke haft tradition for at beskæftige faglærte. Mange vognmænd er selv kortuddannede og kan ikke se nødvendigheden af, at en ung skal stå i lære i tre år for at blive godschauffør. De har også svært ved at se et umiddelbart økonomisk incitament i at ansætte lærlinge. Der skal en dialog i gang, og vi tror på, at vognmændene vil lytte mere til ”gamle” branchefolk end til repræsentanter for en uddannelsesinstitution,” siger formanden for det lokale uddannelsesudvalg, Peter Rosendal, SiD.

Arbejdskraft går tabt

AMU Nordjylland oplever hyppigt, at unge vælger at blive mekanikere eller f.eks. reddere efter at have gennemført grundforløbet inden for transport – af den simple årsag, at de ikke kan få en læreplads som godschauffør. Hermed går god og fremtidsrettet arbejdskraft tabt for vognmændene. De to pensionerede vognmænd, der netop har indledt deres charmeoffensiv over for deres tidligere kolleger, er da heller ikke i tvivl om, at branchen har hårdt brug for de unge.

Dyrt materiel

”Vægten på lastbilerne er blevet meget større, og materiellet er så dyrt, at selv små uheld kan være meget bekostelige. Der er også meget mere trafik på vejene, og enhver ved, at der er meget stor fokus på lastbilchaufførernes adfærd bag rattet. Hvis vores indsats kan være med til at højne erhvervet, tager vi meget gerne en tørn,” siger Arne Krogshave.

Betænkeligheder

”Vognmændenes betænkeligheder går bl.a. på, hvordan de kan beskæftige lærlingen, indtil lærlingen har fået det store kørekort. Vi forklarer, at lærlingen får det lille kørekort i første skoleperiode og derfor sagtens kan køre f.eks. truck, gummiged og servicevogne. Det handler også om at få tillidsmændene med på ideen. Hvis chaufførerne er positive over for at oplære lærlinge, som kan afløse dem, får de f.eks. selv meget bedre mulighed for at deltage i efteruddannelse, siger Ove Kristiansen.

Projektet med virksomhedsbesøg løber frem til august næste år, hvor de to pensionister forventes at have besøgt omkring 200 virksomheder. Vognmændene er ikke de eneste, der får besøg, idet listen også omfatter f.eks. tømmerhandler og mejerier.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078