23948sdkhjf

Forsøg med nyt cyklistspejl

I Danmark omkommer i gennemsnit én cyklist hver eneste måned efter sammenstød med højresvingende lastbiler, og

antallet af højresvingsulykker med dødelig udgang har ligget nogenlunde konstant de senere år.

I et forsøg på reducere antallet af disse tragiske ulykker har Scania Danmark A/S i samarbejde med DTL og fragtmandsvirksomheden J. Nørgaard Petersen A/S i Tåstrup netop indledt et forsøg med montering af et særligt cyklistspejl på et antal af J. Nørgaard Petersens lastbiler.

Dækkes normalt ikke

Cyklistspejlet er udformet, så det giver chaufføren bedre mulighed for at se det område på lastbilens højre side, som normalt ikke dækkes af lastbilens øvrige spejle. Ofte er det i dette område, at cyklister placerer sig i lyskryds, og chaufføren i en højresvingende lastbil har meget ringe muligheder for at opdage cyklisten med lastbilens normale side-spejle.

De farlige situationer opstår som regel i tæt bytrafik. Derfor var det oplagt at inddrage J. Nørgaard Petersen i forsøget, idet virksomheden især beskæftiger sig med distributions-kørsel i det storkøbenhavnske område.

J. Nørgaard Petersen har aldrig været involveret i en højresvingsulykke med dødelig udgang, men virksomheden føler alligevel, at den har et medansvar for at bidrage til bedre trafiksikkerhed.

Hollandske erfaringer

Det cyklistspejl, som i en forsøgsperiode på en måned er monteret på ti af J. Nørgaard Petersens lastbiler, er udviklet af Scania i Holland. Her har det siden 1. januar 2003 været et lovkrav at montere et særligt cyklistspejl eller kamera, som skal dække det område på lastbilens højre side, der ikke er dækket af lastbilens øvrige spejle.

De hollandske erfaringer med det ekstra cyklistspejl er meget positive, idet antallet af omkomne cyklister efter højresvingsulykker i 2002 faldt med hele 41%. På det tidspunkt var det ekstra sidespejl endnu ikke obligatorisk, så de hollandske myndigheder forventer fremover et yderligere fald i antallet af denne type højresvingsulykker, nu hvor alle lastbiler over 3.500 kg totalvægt skal være udrustet med det særlige sidespejl.

Efter forsøgsperioden på en måned vil de involverede parter vurdere, hvordan det særlige cyklistspejl har fungeret. Såfremt de samlede erfaringer med det ekstra sidespejl er positive, vil Scania Danmark arbejde mere målrettet på at få gjort det særlige cyklist-spejl obligatorisk i stil med de hollandske regler på dette område.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068