Trafiksikkerhed handler om holdninger
Benzin- og olieselskaberne har gennem flere år haft fast efteruddannelse og vejledning for chauffører, oplyser Center for Erhvervsrettet Uddannelse, Selandia - på baggrund af sommerens ulykker med lastbiler.
For fire år siden blev transportkonsulent Douglas Racher fra Selandia kontaktet om muligheden for træning i defensiv kørsel, d.v.s. forebyggelse af ulykker. Douglas udviklede en systematisk og struktureret plan for træningen og har siden kørt ture med 400 tankvognschauffører.
Gode og dårlige vaner
"Jeg kører f.eks. med en chauffør fra Skagen og hele vejen til Kruså," fortæller Douglas og fortsætter: "Vi snakker om alt muligt andet end kørslen på turen, men undervejs noterer jeg mig, hvordan chaufføren arbejder. Det er områder som afstand til forankørende, evnen til at forudse hvad der sker i trafikken, evnen til at koncentrere sig under vanskelige forhold og opmærksomheden på de blinde vinkler, men også chaufførens spisevaner og ergonomiske arbejdsforhold ser jeg på. Når turen så er slut, gennemgår chaufføren og jeg både hans/hendes gode vaner og de områder, som chaufføren skal være mere opmærksom på," fortæller han.
"På Selandia gennemfører vi både ungdoms-erhvervsuddannelser og uddannelser af voksne med erhvervserfaring (de såkaldte merituddannelser) inden for transportområdet, og uddannelserne er omfattende og grundige med undervisere og vejledere, som har lang erfaring inden for transporterhvervet og også en pædagogisk baggrund. Men løbende efteruddannelse og vejledning er stadigvæk meget vigtigt," mener Douglas.
Stigende efterspørgsel
Hos A/S Dansk Shell gøres en tilsvarende uddannelsesindsats. Distributionschef Claus Reenberg siger: "Når en ny chauffør skal trænes op til at køre for os, skal vedkommende køre sammen med en erfaren kollega i en periode. Dernæst skal den nye chauffør igennem et introduktionskursus, hvor Shells politik bliver gennemgået.
Det handler bl.a. om defensiv kørsel, generel opførsel på vejene, brug af mobiltelefon osv. Så følger en både teoretisk og praktisk generel køreuddannelse med hovedvægt på defensiv kørsel, som vi tilrettelægger i samarbejde med bl.a. Douglas Racher, som kører 4 timer sammen med chaufføren og bagefter gennemgår chaufførens kørsel. Hvis chaufføren herefter bedømmes egnet, får vedkommende lov at køre," fortæller han.
Selandias transportafdeling oplever i øvrigt en stigende efterspørgsel på ekspertisen inden for defensiv køreteknik. Og henvendelserne kommer fra bredere grene inden for dansk transporterhverv.