SiD rykker ud i marken
”Vi blev meget vel modtaget. Dog var der én chauffør, der smækkede døren i, men han kørte også rundt i et køretøj uden både navn og ID. nr.,” fortæller aktivitets-konsulent Kim Poder, SiD 3. distrikt.
I søndags besøgte han sammen med fem fagforeningskolleger opmarchbanerne hos Scandlines, Rødby Havn.
”Vi tog af sted, fordi vi gerne vil yde eksportchaufførerne den service - og samtidig sige goddag til dem. De kommer sjældent til os, fordi de er så meget væk hjemmefra, og når de endelig er hjemme, har vi lukket,” fortæller Kim Poder.
Fælles indsats
SiD 3. distrikt dækker 18 SiD-afdelinger i Storstrøms Amt, strækkende sig fra Glumsø, Næstved, over Fakse Rønnede til Stevns og Lolland, Falster.
”Det er afdelingerne, der bestemmer, hvor tit vi skal rykke ud, og hvad resultaterne skal bruges til, men jeg vil anbefale, at vi gentager tiltaget to til tre gange om året, for min erfaring er allerede nu, at vi altid vil få et eller andet med hjem fra chaufførerne til at arbejde videre med,” pointerer konsulenten.
Forud for søndagens visit i Rødby har Kim Poder og andre SiD-repræsentanter opsøgt chauffører på flere rastepladser i distriktet.
I går gik turen til havnen i Nykøbing F. for at snakke med regionale chauffører, som hovedsageligt kører med korn og foderstoffer.
Orden i tingene
Kim Poder er positivt overrasket over de oplevelser SiD får på bilernes trinbræt.
”Det er under ti procent, som ikke er medlem af fagforeningen. Selvfølgelig nåde vi ikke at snakke med alle i søndags, men jeg gætter på, at vi nåede cirka 55, inden bilerne begyndte at køre ombord. De resterende nåede vi da at stikke en brochure. Så håber jeg, at chaufførerne tog en indbyrdes snak på færgen,” fortæller konsulenten.
Oveni fik Rødby-turen den sidegevinst, at der kom fem nye medlemmer på banen, som ønskede at komme i folden hos SiD.
Bearbejdning af resultatet
Under det opsøgende arbejde benytter SiD´s udsendte et fortrykt spørgeskema, som indeholder punkter om blandet andet ansættelsesforhold, overenskomst og pensionsordninger.
”Det er mit indtryk, at der er orden i tingene de fleste steder, men ud fra besvarelserne skal jeg nu hjem og kigge på tingene. Og om der eventuelt er vognmænd, som vi skal ud og lave en tiltrædelsesaftale med senere,” pointerer Kim Poder.
Når han i løbet af kort tid har det store overblik over situationen, vil han vende tilbage med resultatet til offentliggørelse på her på hjemmesiden.
Tankevækkende
Kim Poder har dog andet at dele ud end roser efter turene i marken.
”Jeg synes, det er påfaldende, at chaufførerne kører rundt i køretøjer i millionklassen, uden at vognmændene har ofret 2.500 kroner på overvågning og alarmer. Det er en problemstilling, som jeg synes, vi skal tage fat på,” påpeger konsulenten.
Han understreger, at de fleste chauffører godt ved, hvilke rastepladser de skal holde sig fra, og alle kender også en kollega, som har været udsat for gasning eller overfald.
”Men jeg kan i det store og hele konstatere, at de eneste vognmænd, som har alarmer, det er dem, hvor en chauffør har været udsat for overfald,” fastslår Kim Poder.