23948sdkhjf

Cand. chauffør

En ny kørekort-uddannelse er på vej, og danske chauffører bliver måske allerede fra 1. januar 2004 omfattet af de nye og skrappere EU-krav til chaufførerne.

Især bliver der tale om, at teorien bliver kraftigt styrket, og at chaufføruddannelsen får et betydeligt mere »bogligt« præg.

»Der er i første omgang tale om et forslag fra EU-Kommisionen, som skal vedtages i EU-parlamentet. Det er et omfattende forslag med mange flere timers undervisning, men på europæisk plan er vi godt med i Danmark, så jeg tror ikke, at det vil betyde helt så store ændringer herhjemme, som i visse andre EU-lande,« siger næstformand i Dansk Kørelærerunion og unionens specialist på lastbilområdet, Poul Erik Petersen, Ørbæk, til Lastbil Magasinet.

Aldersgrænsen hæves ikke

Efter den alvorlige ulykke i juli, hvor ni mennesker blev dræbt, da et lastvognstog med en 18-årig chauffør bag rattet kolliderede med en minibus, var flere politikere fremme med forslag om at hæve aldersgrænsen for at tage stort kørekort.

Forslaget rummer dog ikke en hævelse af aldersgrænsen fra de 18 år, men derimod en kraftig styrkelse af den teoretiske del. DTL´s direktør, Michael Svane, har tidligere sagt til Lastbil Magasinet, at det kunne blive et problem for hele vognmandsbranchen, hvis de unge ikke fik mulighed for at kunne arbejde som lastbilchauffør, når de var fyldt 18.

Mere teori

I den nye grunduddannelse skal alle, der vil arbejde som lastbilchauffør, følge en grunduddannelse, der består af to dele, en almindelig del, der er fælles for alle erhvervschauffører, og en speciel del, der afvikles i en virksomhed eller på en skole.

Minimums-grunduddannelsen varer ialt 210 timer – fordelt med 140 timer på en fælles del og 70 timer på den specielle del. Den »forkromede« grunduddannelse tager 630 timer, 420 timer for den fælles og 210 timer for den specielle.

»Det er ganske mange timer, og vi har i kørelærerunionen allerede deltaget i flere seminarer, hvor vi er blevet orienteret om uddannelsen,« siger Poul Erik Petersen.

Livsmønster

Der er i den nye uddannelse lagt vægt på sikkerheden, men der indgår også punkter omkring menneskesmugling og illegal indvandring.

Desuden er der et punkt kaldet livsmønster, som bl.a. handler om chaufførernes spisevaner.

Ud med køreprøve – ind med eksamen

Forslaget indeholder også afsnit omkring efteruddannelse af chauffører – og her lægges der især vægt på færdelssikkerhed og økonomisk kørsel.

Og så ryger ordet køreprøve måske snart ud af det danske sprog, der i forslaget i stedet omtales som en eksamen.

Venstres medlem af Europa-Parlamentet, Anne E. Jensen, har tidligere givet udtryk for, at hun ser frem til, at Danmark tilslutter sig de nye, skærpede regler.

Hendes holdning er, at Danmark skal gå forrest og som nogle af de første indføre de nye regler.

Medlemslandene har ellers tre år til at føre forslaget – hvis det bliver til et direktiv – ud i livet.

Læs også: Spisevaner og image indgår i ny chaufføruddannelse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072