Partikelfiltre bliver ikke lovbefalet
Det skal fortsat være frivilligt, om vognmænd vil eftermontere partikelfiltre på deres lastbiler.
Af en tværministeriel rapport om partikelfiltre, som regeringen offentliggjorde i fredags, fremgår det, at Danmark ikke har mulighed for at gå enegang i EU og gøre det lovbefalet at eftermontere partikelfiltre på lastbiler.
Samtidig vurderes det i rapporten, at de skærpede krav i EURO-normerne virker, idet partikel-udslippet fra lastbiler er reduceret væsentligt i de seneste år. Og denne udvikling ventes at fortsætte med indførelsen af EURO 4 normerne i 2006:
”EURO-normerne til nye køretøjer har allerede medført et større fald i det samlede partikeludslip fra tunge køretøjer i takt med udskiftningen af ældre køretøjer. Denne udvikling forstærkes med indførelsen af EURO 4. Det forventes således, at partikeludslippet fra lastbiler i byer halveres inden for de næste 5 år,” hedder det i rapporten, hvor det også fremgår, at ved EURO 4-normens ikrafttræden i 2006, vil det tilladelige partikeludslip fra nye køretøjer være reduceret med over 95 pct. siden 1993.
Minister positiv over for miljøzoner
I forbindelse med offentlliggørelsen af rapporten udtaler trafikminister Flemming Hansen:
”Regeringen er meget opmærksom på den danske befolknings udsættelse for partikelforurening og de sundhedsskadelige effekter forureningen medfører. Det er derfor også positivt, at de miljømæssige stramninger på EU-plan rent faktisk virker og løbende bidrager til en bedre luftkvalitet især i vores byer. Regeringen ønsker derfor fortsat at støtte op om og aktivt arbejde for fremme af miljøvenlige køretøjer gennem normarbejde i internationalt regi.
Regeringen vil ligeledes stille sig positiv over for kommuners eventuelle ønsker om at indføre og dokumentere effekten af miljøzoner som et godt, supplerende initiativ målrettet mod de områder, hvor problemerne er størst."