Lillebæltsbroen kan blive flaskehals
I går begyndte et større vejarbejde på Lillebæltsbroen, som sandsynligvis vil medføre en hel del kø-dannelser helt frem til oktober.
Broen skal nemlig igennem to ansigtsløft i år. Kablerne, der holder broen, skal beskyttes mod tæring med en helt ny teknik, og så skal stålkonstruktionerne i vejen moderniseres.
Vejarbejdet sker over to omgange.
I går startede første etape på sydsiden af broen med retning mod Fyn, og det slutter den 4. juli i år.
Broen vil i den periode være lukket på sydsiden, så trafikken må derfor køre på nordsiden, hvor der vil være to spor i hver retning.
Tøj på kabler
Den tilladte hastighed nedsættes til 70 km/t og lokalt til 50 km/t.
I næste etape skal broens bærekabler have "tøj på." For at beskytte kablerne mod tæring vil man bruge en helt ny teknik, som ikke tidligere har været brugt i Europa.
Arbejdet ventes at begynde 7. juli og forventes afsluttet 10. oktober 2003, og under arbejdet vil kun to spor, mod normalt tre, være farbare i retning mod Jylland.