23948sdkhjf

Vejskat giver skæv konkurrence

Den tyske vejskat, der indføres den 1. september i år, vil forøge danske vognmænds omkostninger betragteligt, og nu er der endda udsigt til, at tyske lastbiler skal betale mindre for at benytte vejene i forhold til udenlandske.

Ifølge DTL arbejder den tyske trafikminister Manfred Stolpe med en ny pakkeløsning, der skal kompensere de tyske transportvirksomheder for den kommende tyske vejskat.

Det skal ses på baggrund af, at den hidtidige idé om kompensation via en refusionsordning for betalt tysk dieselafgift støder mod stor modstand i Europa-Kommissionen.

Lavere vægtafgift

Pakkeløsningen indeholder bl.a. en sænkning af den tyske vægtafgift.

Det er de enkelte delstater, der fastsætter og indkræver vægtafgiften, som generelt er højere end i Danmark. Desuden fritages kombinerede transporter for vejskatten, ligesom der indføres bedre afskrivningsregler og tilskud til miljøvenlige biler, oplyser DTL.

Fælles løsning nødvendig

»Hvis pakkeløsningen gennemføres - hvad meget tyder på - vil der blive tale om ensidige konkurrencefordele over for de øvrige EU-landes transportvirksomheder, der er tvunget til at køre i og gennem Tyskland.

Det gør det endnu mere nødvendigt at finde en fælles europæisk løsning for opkrævning af vejskatter«, siger DTL´s direktør Michael Svane.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063