Chauffør-venlige køretøjer til Arla
Schmitz Cargobull har netop leveret to Ferroplast opbygninger til Arla Foods, hvor chaufførernes arbejdsmiljø indgår som en del af specifikationerne.
Der er tale om to Volvo forvogne og to HFR hængere med kølekasser i Ferroplast materiale.
"Ferroplast er en speciel sandwich-konstruktion, der blandt andet udmærker sig ved en god isoleringsevne, lav egenvægt og minimal vedligeholdelse. Både opbygningen og det indvendige materiale gør endvidere, at bilerne er lette at rengøre," fortæller Djon Lauritzen fra Schmitz Cargobull i Padborg.
Arbejdsmiljø og sikkerhed
Udover de specifikationer, der skal være opfyldt for at kunne transportere Arla Foods produkter, er der også lagt stor vægt på en række detaljer, som er med til at sikre chaufførernes arbejdsmiljø.
"En gang om året mødes et udvalg, som består af Arla Foods tillids- og sikkerhedsrepræsentanter, samt kørsels- og værkstedsledere i en erfagruppe, hvor man bedømmer arbejdsmiljøet og sikkerheden på Arla Foods biler," fortæller teknisk chef i Arla Foods distribution, Peter Eriksen.
Detalje med stor betydning
På de to nye køretøjer er der for eksempel lagt stor vægt på alu-gulvets friktion. Det er en lille detalje med stor betydning, idet en meget stor del af Arla Foods produkter transporteres i rullecontainere. Er gulvets friktion for stor, skal chaufføren bruge ekstra kræfter, og er den for lille, bliver gulvet for glat, og godset står usikkert.
En yderligere detalje er, at pladen på den monterede HMF lift er metalliseret, så chaufførerne ikke glider på den. Endvidere er der monteret automatiske gardiner i bagenderne, så chaufføren blot skal trække i en snor for at åbne og lukke. Dette er både en lettelse for chaufføren og en forbedring af temperatur-forholdene, fordi man nu lukker gardinerne, hver gang man går ud på liften, fortæller Peter Eriksen.