Partikelfiltre bør testes
DTL foreslår, at der gennemføres omfattende tests af de enkelte filtre for at sikre, at man ikke pålægger transporterhvervet en betydelig omkostning ved at montere partikelfiltre, der efterfølgende viser sig at være ineffektive eller være behæftet med tekniske problemer.
Først når der er skabt et overblik over, hvilke filtre, der virker efter hensigten, bør et lovkrav om montering af partikelfiltre komme i betragtning, mener DTL. Samtidig fastslår foreningen, at partikelfiltre ikke kommer til at fungere, før der indføres svovlfri diesel i Danmark.
Vognmændenes erfaringer
DTLs udmelding kommer i forbindelse med, at foreningen fredag offentliggjorde en undersøgelse af transporterhvervets erfaringer med partikelfiltre
DTL har interviewet følgende virksomheder om deres erfaringer med partikelfiltre: R98, HC Container A/S, Vognmand Freddi Andersen, Renovations Transport Roskilde A/S, Henrik Tofteng A/S, Vognmanden Henrik Morsing ApS, MiljøTeam A/S, Leif M. Jensen A/S, Danske Fragtmænd Fyn A/S og Marius Pedersen A/S (Helmer Olsen).
Mange typer biler
De medvirkende virksomheder har tilsammen mere end 100 lastbiler af flere forskellige typer: komprimatorbiler, slamsugere, kombinerede slamsugere og spulevogne, kranbiler, kranbiler med flak og entreprenørbiler med lastbilmonteret kran. Endvidere omfattede undersøgelsen lastbiler, der anvendes til kørsel af stykgods og kørsel med containere.
Virksomhederne har op til 14 års erfaring med brugen af partikelfiltre, og kun en virksomhed har under 2 års erfaring. De adspurgte virksomheder anvender en lang række partikelfiltre: CRT, EGR, Silentor, Engelhard DPX, Unikat og Selector. De mest anvendte typer var CRT og Silentor.
Dyr eftermontering
Virksomhedernes erfaring er, at eftermontering af filtre typisk koster 50.000-100.000 kroner, og driftsomkostningerne tegner sig for 1.250-18.250 kroner årligt.
Institut for Miljøvurdering (IMV) regner med, at den gennemsnitlige omkostning ved eftermontering vil være 40.000 kr. IMV offentliggjorde i november 2002 rapporten "Samfundsøkonomisk vurdering af partikelfiltre – en cost/benefit analyse af partikelfiltre på dieselkøretøjer". Rapporten anbefaler at indføre partikelfiltre på tunge køretøjer i Danmark.