23948sdkhjf

Færdiggørelse af vejnettet

For nedenstående projekter i trafikministeriets investeringsplan foreligger der allerede et beslutnings-grundlag:

Udbygning af rute 18 til motorvej, 1. etape, Give N-Ris.

Hele rute 18 mellem Vejle og Herning skal på sigt udbygges til motorvej.

Regeringen ønsker som det næste skridt at igangsætte anlæg af motorvej på strækningen mellem Brande og Ris.

1. etape består af strækningen Give N-Ris, der på en delstrækning har fælles forløb med den vej, som Vejle Amt er i færd med at anlægge mellem Give og motorvej E45 ved Horsens (Diagonalvejen) og er en forudsætning for, at der er sammenhæng i vejnettet. Overslaget for 1. etape er på 256 mio.kr.

>Bording-Låsby

br/>

Højklasset vej mellem Bording og Låsby (Rute 15).

Motorvejsstrækningen mellem Herning og Bording blev indviet i oktober 2002. Samtidig er der i dag ved at blive anlagt motorvej på strækningen mellem Låsby og Århus, som forventes at åbne i 2003.

Anlægget af en højklasset vej mellem Bording og Låsby er en omfattende investering, der i miljøundersøgelsen er beregnet til mellem 2,2 og 4,3 mia. kr. afhængigt af linieføringen.

Projektet vil derfor skulle gennemføres etapevis. Strækningen Bording-Funder til 615 mio. kr. kan hensigtsmæssigt igangsættes som den første delstrækning.

Hermed er der ikke taget stilling til, om motorvejen mellem Bording og Låsby skal føres gennem eller uden om Silkeborg.

Frederikssundvej

Anlæg af ny højklasset vej i Frederikssund-fingeren.

Anlægsudgiften til en motorvej i Frederikssund-fingeren til aflastning af Frederikssundsvej er anslået til mellem 2,5 og 4,1 mia.kr.

Der forudsættes foreløbig afsat godt 1 mia.kr. til 1. etape af projektet, men der er ikke hermed er taget stilling til linieføring og etapeafgrænsning.

Udbygning af E45, Nørre Sundby-Bouet

Strækningen mellem motorvejssammenløbet E45/E39 og Limfjordstunnelen kan udbygges fra 2 til 3 spor i sydgående retning over en ca. 2,5 km lang strækning for ca. 46 mio.kr. I tunnellen er der 3 spor i hver retning. En udbygning vil bidrage væsentligt til løsning af kapacitetsproblemerne for den sydgående trafik i myldretiden.

Udbygning af Kongevejen i Helsingør

Den nuværende adgang til havnen ad Kongevejen er meget trafikeret, og der er behov for forbedringer. Der kan afsættes en ramme på ca. 45 mio.kr. til et projekt, hvor der gennemføres forskellige kapacitetsfremmende ændringer af kryds, signalregulering, mindre udbygninger mv. Der er ikke beregnet samfundsøkonomi for projektet.

Motorvej mellem Søften-Skødstrup

Århus Amt planlægger at etablere en ny motorvej mellem den midtjyske Motorvej (E45) ved Søften og Skødstrup.

Motorvejen skal som udgangspunkt betales af Århus Amt, men nødvendiggør ombygning af en del af statsvejen Søftenvej og tilslutningsanlægget ved E45.

Staten vil medfinansiere projektet med op til 60 mio.kr. Gennemførelsen vil bero på forhandlinger med Århus Amt og Århus Kommune, der endnu ikke er påbegyndt.

Effektivisering af banegods-trafikken

Godstrafik på bane udgør i dag kun omkring 10 pct. af den samlede godstransport på land i Danmark og har på lidt længere sigt et betydeligt udviklingspotentiale, mener regeringen.

Ifølge regeringen har transport af gods på bane særligt en konkurrencemæssig styrke på de lange internationale afstande. To projekter kan på kort sigt give mulighed for at forbedre produktionsvilkårene og kvaliteten af banegodstrafikken.

Overhalingsstationer for godstog, Vestfyn mv.

En forbedring af mulighederne for at afvikle transitgods-trafikken, for eksempel ved at etablere eller forbedre såkaldte overhalingsstationer på f.eks. Vestfyn, vil være af stor betydning for tilrettelæggelsen af transittrafikken, idet det øger banekapaciteten for godstog. Der kan afsættes 45 mio.kr. til etablering og forbedring af overhalingsstationer.

Århus havnebane, statsligt bidrag

Forbindelsen mellem den nye containerhavn i Århus og jernbanenettet sker i dag via et havnespor med en meget snæver kurve. Kørsel gennem kurven er forbundet med stort besvær og er tidsrøvende. Dette kan løses ved en mere gunstig linieføring af havnebanen, ligesom der kan etableres en niveaufri krydsning mellem havnebanen og vejbanen. Staten vil medfinansiere projektet med op til 65 mio.kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052