Er overfald på chauffører en arbejdsskade?
På onsdag den 12. februar afsiger Højesteret dom i en principiel sag, der vedrører alle eksportchauffører.
Sagen går tilbage til 1996, da den nu 42-årige chauffør Peter Kristian Gamborg blev overfaldet lørdag den 17. marts klokken fire om morgenen.
Chaufføren var pga. køre-hviletidsreglerne og det italienske kørselsforbud søndag nødt til at blive på en sikret rasteplads nær Verona i Italien til mandag morgen. På rastepladsen kom han i snak med tre kolleger, og sammen gik de til et nærliggende diskotek for at få sig en øl. Ifølge chaufføren gik de på diskotek, fordi et cafeteria på rastepladsen var lukket.
Overfaldet på vej hjem
Efter tre til fire timer på diskoteket gik chaufføren de knap 100 meter tilbage mod rastepladsen.
Her blev han overfaldet af fire personer, der med en pistol truede ham til at udlevere sine penge. Desuden blev han gennembanket, og ødelagde sin skulder og fik hjernerystelse. Siden har chaufføren ikke kunnet passe sit job, og han er i dag førtidspensionist.
Var han på arbejde?
Selv om overfaldet, ifølge SiD, skete mens chaufføren var på vej fra Danmark til Italien og dermed på arbejde, har både Arbejdsskadestyrelsen og Den Sociale Ankestyrelse afvist at anerkende overfaldet og de efterfølgende skader som en arbejdsulykke. Og Vestre Landsret gav de to instanser ret.
Men SiD indbragte sagen for Højesteret med henvisning til, at skaden opstod efter et hændelsesforløb, der er helt normalt i branchen, og mens chaufføren var på arbejde.
Omvende siger Den Sociale ankestyrelse, at chaufførens diskoteksbesøg ikke havde forbindelse med hans arbejde og ikke var i arbejdsgiverens interesse. Især ikke på baggrund af, at overfaldet skete sent om natten.