23948sdkhjf

Bilen skal være varm, før filtre virker

120 kommunale køretøjer i Odense har deltaget i et forsøg med partikelfiltre, og en del af resultaterne blev fremlagt på Godskonferencen 2003 i sidste uge i Fredericia.

Det viser sig, at de eftermonterede partikelfiltre på 80 pct. af køretøjerne fungerede helt uden problemer, på 10 pct. af køretøjerne gjorde for lav driftstemperatur, at der ikke umiddelbart var nogen fordel ved at eftermontere dem, og for de sidste 10 pct. var resultaterne utilfredsstillende.

"Det vanskelige ved partikelfiltre er, at de ikke kun skal opfange de skadelige sod-partikler, men også fjerne dem helt. Det kan normalt kun lade sig gøre ved temperaturer på 600 grader, men ved hjælp af kemiske processer er det lykkedes at opnå en fuldstændig forbrænding," fortalte direktør Tage Dræbye fra Dræbye Rådgivning og Projektledelse, som har været med til at udarbejde rapporten om forsøget.

Virker dårligt på skraldebiler

På grund af den høje driftstemperatur, der kræves, viste forsøget, at på renovationsbiler, der ofte holder stille i tomgang, er filtrene ikke særligt velegnede.

Og for køretøjer i mindre god stand er det simpelthen for dyrt og besværligt at eftermontere filtrene.

"Bjørn Lomborg-instituttet"

Anders Kristoffersen fra Institut for Miljøvurdering var ved sin fremlæggelse noget vrissen over at blive præsenteret som ansat på "Lomborg-instituttet."

Han præsenterede det meget omtalte instituts beregninger af fordelene - og ulemperne - ved filtre, set i et samfundsøkonomisk perspektiv.

Konklusionen er, ligesom andre undersøgelser også er nået frem til, at der hersker meget stor usikkerhed om, hvad det egentlig vil koste samfundet at eftermontere filtrene.

Der blev bl.a. oplyst tal på helt op til 7,4 milliarder kroner i nogle af beregningsmodellerne.

Fast ligger kun, at filtrene faktisk virker. Men kun på køretøjer i god stand. Og at de kan spare over 1000 menneskeliv om året, er også faktum.

Den 1.10.2006 træder i øvrigt nye EU-regler om renere diesel-motorer på nye køretøjer i kraft.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126