Volvo stadig størst
2002 blev et år med fremgang for Volvo i Skandinavien. Det svenske mærke blev nemlig størst i klassen over 16 ton i både Sverige, Finland, Norge og Danmark.
I alt blev der indregisterert 4561 Volvo-lastbiler, og markedsandelen blev dermed øget fra 36,4 til 38 procent.
Volvo mener selv, at det er det nye modelprogram med FH 12, FM12 og Volvo FM9, som så dagens lys i 2002, der står bag en del af fremgangen.
"Vi tager en velfyldt ordrebog med os ind i 2003, derfor ser vi meget positivt på det nordiske marked i år, siger Roger Johasson, der er Volvos Skandinavien-chef.
Danmark øgede også
I Danmark lykkedes det at øge markedsandelen fra 27,4 pct. i 2001 til 30,7 pct. sidste år for lastbiler over 16 tons.
Selv om Volvo har bevaret sin førerposition mener kommunikationschef Henrik Kyst, at Volvo bør være ydmyg:
"Vi er glade for den tillid, som transportbranchen har vist os, men er bevidste om, at en position som markedsleder også forpligter," siger Henrik Kyst.