Chaufførklubber foran fusion
Kræfter i Fragt- og Vognmandschaufførernes Landsklub og Eksportchaufførernes Landsklub har planer om at fusionere de to klubber til én, fælles klub.
Baggrunden er bl.a. en intens debat på Chaufførnyts hjemmeside, hvor flere chauffører har givet udtryk for, at eksportchaufførernes klub er meget aktiv, mens de kun sjældent hører nyt fra den anden klub.
Formanden for eksportchaufførerne, Carsten Paulin, bekræfter over for Lastbil Magasinet fusionsplanerne.
"Vi vedtog sidste lørdag at arbejde hen imod en fusion af de to klubber. Det er noget, vi længe har snakket om, og presset er voksende både fra afdelinger ude i landet og fra SiD´s hovedkontor," siger Carsten Paulin.
Håb om flere medlemmer
De to klubber har tilsammen ca. 300 medlemmer, men eksportfolkene er med deres 220 medlemmer langt de største.
Derimod er der på organisiationsplan flere, der kører gods og fragt, end eksport, og Carsten Paulin håber, at en fusion kan bidrage til, at flere af de førstnævnte melder sig ind i den nye klub.
Carsten Paulin understreger, at selv om eksportklubben har langt flere medlemmer, så er det ikke meningen,, at de andre skal opsluges.
"Vi får også flere og flere fælles interesser. F.eks. ruller stadig flere medlemmer af Fragt og Vognmandschaufførerne over grænsen. De fleste kører til Nordtyskland, men vi ser i det hele taget et stigende antal gods- og fragtchauffører, som kører i udlandet," siger han.
Næste skridt bliver at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling i begge klubber for derefter at afholde en stiftende generalforsamling, og Carsten Paulin håber, at den nye klub kan holdes over dåben inden årets udgang.