23948sdkhjf

Så er simulatoren køreklar

Interessen for at være med ved premieren på Nordeuropas første lastbilsimulator var så stor, at arrangørerne i hast måtte flytte gårsdagens arrangement fra TSU´s lokaler på Transitvej, Vejle, til et større lokale på DTC et stykke derfra.

Den store interesse vidner om, at lastbilsimulatoren helt fra starten har opbakning – både fra branchen og fra medierne.

Joan Hansen, formand for ATL gav bl.a. simulatoren disse ord med på vejen:

"Jeg er meget stolt over, at SiD og ATL i samarbejde kan præsentere lastbilsimulatoren. Fra begge sider på arbejdsmarkedet har vi i flere år været enige om, at det var absolut nødvendigt at få anskaffet en sådan," sagde hun.

Jooan Hansen gav udtryk for, at de fleste sikkert opfatter arbejdsgiverforening og fagforening som modparter, og hun var enig i, at det er rigtigt, når det gælder overenskomstforhandlinger og faglige sager, men:

"Der findes også en anden side, nemlig uddannelse, hvor samarbejdet fungerer særdeles godt," sagde hun.

Sponsorer hjælper på økonomien

Det er TransportSektorens Uddannelsesfond, som har finansieret indkøbet af simulatoren, som koster den nette sum af 800.000 Euro.

Og på pressemødet gentog direktør Poul Juelsbjerg, ATL, da også den holdning han tidligere har givet udtryk for over for Lastbil Magasinet:

"Trods utrættelige forsøg på at overbevise myndigheder og poltikere om simulatorens fortræffeligheder, er det ikke lykkedes at få den offentligt finansieret," sagde Juelsbjerg.

Derfor blev den altså betalt af fondens midler, men hertil kommer en række sponsorer, som hjælper med til at finansiere driften.

Renault Trucks i Danmark har givet trækkeren, Shell Transportservice sørger for, at der altid er diesel nok på trækkeren, når den skal rundt i landet, og Goodyear er sponsor på hjul og dæk.

Desuden har Codan stået for forsikringen af det dyre materiel, mens Falck er sponsor på overvågning og sikkerhed.

For mange dræbte

TSU blev etableret i 1989, og dengang indbetalte arbejdsgiverne 10 øre pr. arbejdstime, i dag er beløbet sat ned til det halve. Men det er altså disse penge, der har været med til at finansiere simulatoren.

Joan Hansen gav også udtryk for, at hun ikke mindst ser simulatoren som et middel til at forebygge uheld. Hver 6. omkomne i trafikken dræbes nemlig i forbindelse med, at en lastbil er involveret.

"Det er et alt for højt tal, og det skal meget længere ned. I den praktiske verden er det meget vanskeligt at træne i at undgå uheld. Hvordan skulle man f.eks. kunne undgå at køre cyklister ned, eller fodgængere? Derfor har der stort set ikke været mulighed for sådan en træning – indtil i dag,« sagde Joan Hansen, der indtrængende opfordrede medlemmerne til at gøre brug af simulatoren.

SiD: Mere uddannelse

Formanden for uddannelsesfonden, Poul Aagaard, SiD, sagde bl.a.:

"Vi har kigget på lastbilsimulatorer i flere år, men først nu har de nået en kvalitet, der er til at arbejde med."

Poul Aagaard understregede, at simulatoren også skal være med til at højne chaufførernes uddannelsesniveau:

"Vognmands-branchen er jo ikke et erhverv, der har specielt store traditioner for uddannelse. Det vil vi gerne være med til at lave om på. Målet er at gøre transporterhvervet til et faglært område. 2/3 af chaufførerne skulle gerne blive faglærte – så der er langt igen, sagde Poul Aagaard.

Lastbilsimulatoren skal nu på Danmarks-turné og første stop på rejsen bliver hos Meldgaard i det sønderjyske. Her vises den frem for interesserede tirsdag og onsdag den 28. og 29. januar i Aabenraa.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068