Årets lastbil kåret
Iveco Stralis blev en suveræn vinder af titlen “Truck of the Year 2003”. Med over dobbelt så mange point som nummer to var der ingen tvivl hos den internationale jury om, hvem der havde fortjent den fornemme titel.
I alt seks biler var nomineret til titlen. Foruden Iveco Stralis var det den nye DAF X95, MAN TGA off-road serie, Mercedes-Benz Axor, Scania 124 HPI og Volvo FM serie.
Iveco Stralis fik i alt 102 point, mens DAF X95 på andenpladsen fik 50 point. Volvo FM serie blev nummer tre med 44 point.
Skal være i produktion
En forudsætning for at blive optaget på nomineringslisten er, at den pågældende lastbil skal være i produktion inden 1. oktober 2002. Denne bestemmelse kan give anledning til, at nogle få kandidater bliver udelukket fra årets afstemning, men de bliver så til gengæld overflyttet til det følgende år. I år rammer denne regel den nye Mercedes-Benz Actros, hvor en regulær produktion først starter ved årsskiftet.
Som noget nyt, der blev indført fra i år, mødes juryen med repræsentanter for de nominerede lastbilmærker. I år fandt dette møde sted den 7. november i Baveno, Italien. Meningen er, at eventuelt uafklarede synspunkter kan komme til debat en sidste gang inden den endelige votering og stemmeafgivelse.
Det danske medlem
Umiddelbart efter dette møde går jurymedlemmerne i tænkeboks, og senest den 15. november skal stemmeafgivningen være afsluttet. Afstemningen er selvfølgelig hemmelig, og hvert jurymedlem har 12 point til fordeling blandt de 6 kandidater. Der må højst placeres 7 point på en enkelt kandidat, og man behøver ikke at anvende alle 12 point. Pointgivningen faxes ind til IRU’s kontor i Geneve, som også forestår optælling og kontrol.
Det danske medlem af den internationale “Truck of the Year” jury er Lastbil Magasinets tekniske medarbejder Ivan Stjernqvist.
Juryens begrundelse
I juryens begrundelse for kåringen af Iveco Stralis til årets lastbil hedder det bl.a.:
"Løsningerne i Stralis’ nydesignede førerhus har været rettet mod at forbedre komforten for chaufføren. Dette mål er opnået, idet den brugbare plads er øget, samtidig med at det er blevet lettere at få plads til diverse ekstraudstyr.
Desuden repræsenterer Stralis en yderligere udvikling af de teknologiske fremskridt, som Iveco har gjort i de seneste år med hensyn til motor og transmission. De tests, som juryens medlemmer har udført med den nye Stralis rundt om i Europa, viser en meget lovende brændstoføkonomi. Og netop en øget transport-effektivitet er afgørende ved valget af Truck of the Year.”