Danske lastbiler i vækst
Efter i de senere år at have tabt terræn til tyskerne, er danske lastbiler igen på vej tilbage til den dansk-tyske grænse.
Det viser den nyeste statistik fra Vejdirektoratet, som vedrører hele 2001. Af tallene kan man læse, at der i forhold til 2000 er sket en stigning på fem pct. for de danske lastvognstog, mens der er sket et fald for tyske lastbiler på lidt under syv pct.
Flere fra andre lande
Den samlede tyske andel af lastbiltrafikken over grænsen er faldet til omkring 29 procent mod 32 procent i 2000. De danske lastbiler "fører" stadig, idet de tegner sig for 49 procent af trafikken mod 48 procent sidste år.
Men der er en slange i paradiset. Lastbiler fra andre lande er nemlig steget med hele 13 procent, og de er nu oppe på 22 procent mod 20 procent i fjor.
Af Vejdirektoratets statistik fremgår det ikke, nøjagtig hvorfra de øvrige lastbiler kommer, men formanden for Chaufførernes Fagforening i Åbenrå er ikke i tvivl om, at det især er fra Østeuropa.
Det går den rigtige vej
"Jeg er da lykkelig for, at andelen af danske lastbiler omsider er stigende. Det går den rigtige vej. Men til gengæld bekymrer det mig, at de andre nationaliteter er vokset med 13 procent. Det er min fornemmelse, at de kommer fra Østeuropa, og jeg tror, at tallet bliver endnu højere, når de østeuropæiske lande bliver medlemmer af EU.
Jeg har før sagt, at de 5000 danske eksportchauffører om få år vil være reduceret til 1000, men jeg vil med glæde æde mine ord igen, hvis udviklingen til den tid går den anden vej," siger Johnny Schytt til Lastbil Magasinet.
Lidt for tidligt
Ordførende direktør for DTL, Michael Svane, er også glad – på de danske vognmænds vegne:
"Vi er naturligvis glade for, at dansk indregistrerede lastbiler bryder flere års tendens med at tabe markedsandele, men det er nok for tidligt at sige, at udviklingen entydigt går i retning af, at danske lastbiler vinder markedsandele. Jeg forventer, at tallene for 2002 vil vise, at andelen af de udenlandske lastbiler fortsat vokser, mens andelen af tyske biler vil falde på ny," siger Michael Svane.
91 procent er personbiler
Den tunge trafik udgør kun otte procent af den samlede trafik, der kører over grænsen. Personbilerne står for 91 pct., mens den sidste procent går til langtursbusserne.
Man kunne tro, at de danske personbiler var voldsomt dominerende på grund af den store grænsehandel, men faktisk tegner de sig for beskedne 53 pct. af trafikken, de tyske for 42 pct. og øvrige nationaliteter kun 5 pct.