23948sdkhjf

Norba-gruppen har leveret speciel renovationsbil

Geesink Norba-gruppen har netop leveret deres nye "Electric Hybride" renovationsvogn til Renova AB i Sverige.

Under indsamling af husholdningsaffald i beboelsesområder standser renovationskøretøjerne ofte med motoren i tomgang. Indsamling og tømning af affaldsbeholdere udgør 60 til 70 procent af driftstiden. Og det er lige netop i denne tid, at Norba hybridsystemet, ifølge Geesink Norba-gruppen, adskiller sig fra andre systemer. 30 sekunder efter at køretøjet er standset, afbrydes den naturgasdrevne motor automatisk.

"Norba affaldsbeholderens lift og komprimeringsmekanisme betjenes af en unik eldrevet hydraulikpumpe, der forsynes med strøm fra to store batteripakker. Dette resulterer i støjsvag drift uden skadelige udstødningsgasser, som er godt nyt for både indbyggerne og miljøet," udtaler Ted Henson, vicedirektør for Geesink-Norba’s salg og marketingafdeling.

Oplades om natten

De to batteripakker, der oplades via lysnettet i løbet af natten og til tider under køretøjets drift, giver Norba RL200 "Hybrid" en effektiv driftstid på ti timer. Det er kun muligt, fordi affaldsbeholderen er udstyret med et nyt elektronisk strømbesparelsessystem, der automatisk føler, hvor meget tryk systemet skal bruge til løftning og komprimering af affald.

Til trods for batteripakkernes ekstra vægt på 1000 kg, komprimerer RL200 til stadighed 6 tons affald i affaldsbeholderen med 12,7 kubikmeter volumen.

Norba RL200 Hybrid, som er udviklet i fællesskab med Renova, Volvo Trucks og ETB AB, skal køre dagligt i Gøteborg kommune.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109