EU til kamp mod overfald
"Jeg håber, at de finder frem til noget. Vi har i hvert fald fra dansk side gjort et godt forarbejde," siger medlem af Folketingets trafikudvalg, socialdemokraten Niels Sindal, i en kommentar til, at EU´s justitsministre onsdag og torsdag i denne uge mødes for at drøfte, hvordan der kan dæmmes op for de mange overfald på eksportchauffører på europæiske rastepladser.
Ved en konference i forbindelse med transportudstillingen i Padborg i maj i år, lovede bl.a. Niels Sindal, at der ville komme skred i sagerne, når Danmark overtog EU-formandskabet den 1. juli.
Og det gør der altså nu.
Spanien farligst
Danmark er et af de få lande i Europa, der har udarbejdet en egentlig rapport om problemets omfang. Rapporten, der blev offentliggjort i februar i år, viste bl.a., at i de seneste tre år er 50 chauffører årligt blevet udsat for overfald. Ved overfaldene blev der én ud af tre gange anvendt gas.
Desuden fremgik det af rapporten, at Spanien var det farligste land at holde rast i, fulgt af Italien på en andenplads og Polen på en tredjeplads.
Bag rapporten stod en arbejdsgruppe, som Arbejdsministeriet nedsatte i sommeren 2001 med deltagere fra DTL, ITD, AHTS, SiD, Trafikministeriet, Forsikring og Pension, Det kriminalpræventive Råd samt Arbejdstilsynet.
Glædeligt
"Det er glædeligt, at det danske EU-formandskab og EU har sat fokus på et samarbejde om at forebygge og bekæmpe overfald på eksportchauffører. Der er tale om et europæiske problem, og derfor er det nødvendigt med en fælles europæisk indsats," siger Michael Svane, ordførende direktør i DTL.
Michael Svane håber, at ministrene vil hente ideer og inspiration fra den danske rapport, som bl.a. slår til lyd for, at der etableres flere beskyttede rastepladser, som indrettes efter en fastlagt europæisk standard.
"DTL ved fra flere af vores søsterorganisationer i EU, at der i alle lande er behov for at drøfte sikkerhed. Ikke kun når det drejer sig om køretøjer og gods, men i høj grad også omkring sikkerheden for chauffører og vognmænd," siger Michael Svane.
I forbindelse med prisen for en bedre sikring af chauffører er der nævnt tal på helt op til 10 millioner EURO. Hvordan pengene skal bruges – til bygning af sikre rastepladser, øget politisamarbejde, eller andet – er endnu på snakkeplanet.