23948sdkhjf

Videnregnskab på vej

Et stort projekt fra DTL om viden som arbejdsredskab, nærmer sig sin afslutning. Resultaterne tegner lovende.

Senest i næste måned lægger DTL sidste hånd på et to-årigt forsøgsprojekt, hvor foreløbig to vognmandsfirmaer har udarbejdet et videnregnskab, som skal være med til at styrke virksomhederne – både indadtil og udadtil.

Baggrunden er, at DTL for et par år siden inviterede transportvirksomheder til at være med i projektet, som var sat i gang af Erhvervsfremmestyrelsen og som desuden involverede forskere og anden ekspertise.

"Projektet handler om viden. Populært sagt kan man sige, at en tredjedel af den viden, der er lagret hos en medarbejder, forsvinder, hvis vedkommende stopper i virksomheden – af den ene eller anden årsag. Så det gælder om at få lagret denne viden – og sat den i A4-mapper på kontoret, eller lagt ind i edb-anlægget, så virksomheden også har gavn af medarbejderen, selv om han eller hun ikke er ansat længere," fortæller Jesper H. Stenbæk, som for DTL har været "chauffør" på videnprojektet.

Flere er på vej

Projektet munder ud i den rapport, som er lige på trapperne. Og den fortæller, hvad en virksomhed kan gøre for at bevare – og udvikle – et af virksomhedens vigtigste ressourcer: Viden.

Oprindelig fik over 15 vognmandsfirmaer en invitation til at være med, og disse skulle aflevere deres videnregnskaber senest sidste forår. Det er dog endt op i to virksomheder, mens 10 mere stadig arbejder på deres regnskaber.

Kan bruges i alle virksomheder

"Men de to er nok til at danne grundlag for rapporten. Vi er blevet en smule forsinkede, fordi det har vist sig meget omfattende at få de mange data kogt ned til en egentlig konklusion," siger Jesper H. Stenbæk.

Fra Erhvervsfremmestyrelsens side var projektet oprindelig gearet til lidt større virksomheder.

"Men det viser sig, at det kan bruges i firmaer med helt ned til fem ansatte – og opefter," fortæller Jesper H. Stenbæk.

Ikke tidskrævende

"Hvis vi vil videre, så er vi nødt til at arbejde sammen med samfundet omkring os, og desuden er målet med projektet, at vi hen ad vejen bliver godt rustet til at få den højeste pris for vores arbejde. Et videnregnskab betyder, at vognmanden kan sige til transportkøberen, at han kan levere et kvalitetsprodukt, samt en høj service," sagde ordførende direktør i DTL, Michael Svane, da projektet blev sat i gang for godt to år siden.

"Det viser sig, at et videnregnskab ikke er voldsomt tidkrævende, og samtidig kan et sådant regnskab også bruges udenfor selve transporterhvervet. Faktisk kan det anvendes på alle typer virksomheder," siger Jesper H. Stenbæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078