Succes for overhalingsforbud
Der er stor ros fra Vejdirektoratet til de danske chauffører. De overholder nemlig – næsten – til punkt og prikke de overhalingsforbud på udvalgte motorvejsstrækninger, der som et forsøg blev etableret i foråret 2001.
”Vore nyeste tal viser, at tendensen holder. Under 1 % af køretøjerne overtræder forbudet. Det er et flot tal, og jeg vil gerne rose chaufførerne – det er meget, meget fint,” siger projektleder Lárus Ágústsson, Vejdirektoratet, til Lastbil Magasinet.
Forsøget blev sat i gang i maj sidste år og slutter 30. april næste år. På udvalgte strækninger i Jylland, på Fyn og på Sjælland er det fra mandag-fredag fra kl. 6-18 forbudt for lastbiler, busser og personbiler med anhængere at overhale – til gengæld har de tilladelse til at køre 80 km/t.
Ønske om bedre flow
Baggrunden for forsøget var et ønske om at skabe bedre flow i trafikstrømmen.
”Vi modtager data fra vore egne driftskontorer, samt fra politiet. To gange om året evaluerer vi tallene, og i den seneste rapport holder den positive tendens fra før sig,” fortæller Lárus Ágústsson.
Vejdirektoratet har i tallene ikke mulighed for at se, om udenlandske førere af lastvognstog overholder reglerne lige så godt som de danske.
”Men når det kun er 1 % af køretøjerne, der overtræder forbudet, er det heller ikke så vigtigt,” siger projektlederen, der understreger, at det er bemærkelsesværdigt, at politiet har noteret færre chauffører for overtrædelse af overhalingsforbudet, end de havde ventet.
Den næste rapport kommer i november, men intet tyder på dramatiske ændringer i tallene.
Politikerne bestemmer
Når forsøget slutter til næste år, skal tallene udmøntes i en endelig rapport fra Vejdirektoratet, som politikerne derefter skal forholde sig til.
”Rapporten skal ligge klar til Folketingets samling efter sommerferien. Hvis tendensen fortsætter, er der ingen tvivl om, at vores indstilling overfor at gøre forsøget permanent, vil være positiv. Men det er jo politikerne, der træffer den endelige beslutning,” siger projektlederen.
Hvis forsøget ophøjes til at være blivende, er det dog muligt, at det bliver med nogle ændringer.
”Der kan blive tale om justeringer, f.eks. hvor overhalingsforbudet stopper midt på en bakke – men det er i småtingsafdelingen,” siger Lárus Ágústsson.