Fordele og ulemper ved længere lastbiler
DTL inviterer 4. september til et seminar om længere lastbiler på vejene. Seminaret, der holdes på Landtransportskolen i Hvidovre, arrangeres af Nordisk Vejteknisk Forbund, der er en sammenslutning af fagfolk - herunder vejmyndigheder - som har til formål at fremme udviklingen inden for vejtrafik- og vejtransportområdet i Norden. Seminaret finder sted på Landtransportskolen i Hvidovre.
Der bliver mulighed for at høre nærmere om fordele og ulemper ved at tillade længere lastbiler på visse centrale vejnet. Der vil være indlæg af blandt andre ordførende direktør Michael Svane, DTL, senioringeniør Ole Djurhuus, Vejdirektoratet, og afdelingsleder Anders Lundström, Scania. Desuden vil der være demonstration af de lange køretøjskombinationer.
Som i Sverige og Finland
I Sverige og Finland er det tilladt at benytte vogntog op til længder på 25 meter og en totalvægt på op til 60 tons – det såkaldte modulkoncept. Seminaret vil fokusere på, om dette også kunne være en mulighed for Danmark og det øvrige Europa.
Modulkonceptet bygger på en anderledes kombination af eksisterende køretøjsenheder, hvorved både den samlede længde og vægt af vogntoget forøges. Det er DTLs opfattelse, at dette sammen med øvrige nødvendige initiativer til at håndtere væksten i landevejstransporterne i de kommende år kan bidrage til at nedbringe forureningen og trængslen på vejene, forøge trafiksikkerheden og øge produktiviteten i transporterhvervet.